آیا اهل ریسک و سرمایه گذاری در کسب و کار جدید هستید ؟

قاعده ساده ای در کسب و کار وجود دارد و این است که شما باید مایل به سرمایه گذاری و ریسک برای رشد، گسترش و کسب درآمد بیشتر در کسب و کار خود باشید. شاید این اصل و قاعده ساده به نظر برسد اما اجرای آن نیاز به آموزش و مهارت دارد.

زمانی که سرگذشت کارآفرینانی موفقی که موفق به ایجاد کسب و کارهای قوی و پایداری شده اند را بررسی می کنم، متوجه این اصل می شوم که آنها روی پروژه هایی که از عهده انجام آنها برمی آیند سرمایه گذاری می کنند، یعنی در راهی قدم می گذارند که از نتیجه آن مطمئن هستند. بنابراین آنها دریگر نگران رقیبان خود نیستند چرا که از نتیجه کار خود مطمئن هستند.

در مقابل، کارآفرینانی نیز هستند که بصورت افراطی ریسک پذیر هستند و همواره کسب و کارشان را در معرض ریسک و خطر قرار می دهند، اما همچنان مصرانه به این کار خود ادامه می دهند و بر رشد کسب و کارشان در بازار پافشاری می کنند. این کارآفرینان همواره در حال سود کردن هستند. هرچند بسیاری از کارشناسان این روش را نمی پسندند، اما بسیاری از کسب‌ و کارهای موفق این راه را در پیش داشته‌ اند و به اهداف خود رسیده‌ اند.

بیشتر بخوانید: مربیگری کسب و کار چیست؟

کارشناسان معتقدند که ۹۸ درصد کارآفرینان هرگز ریسک نمی کنند. در واقع ریسک کردن در کسب و کار یعنی ایده ها و راه های جدیدی را برای کسب درآمد بیشتر و همچنین گسترش کسب و کارتان در پیش بگیرید و یا سودی که از کسب و کار خود بدست آوردید را در کسب و کاری دیگر سرمایه گذاری کنید. اما اغلب صاحبین مشاغل تنها از طریق وام یا خرید سهام، سعی در افزایش سرمایه‌ شان دارند.

در مراحل اولیه ی این سرمایه گذاری ها، همان تعداد کمی از کارآفرینان که به سرمایه گذاری های دیگر فکر می کنند، تصور می کنند که به سرمایه اولیه زیادی برای عملی کردن پروژه های A،B وC نیاز دارند. اما اصول سرمایه گذاری این است که، مقداری از سرمایه تان را در مسیر پروژه‌ A به جریان بیندازید و از سود حاصل به B و بعد C برسید.

اما روی دیگر سکه این است که، این ایده های جدید می توانند در جهت رفع یکی از نیازهای کسب و کار یا توسعه آن باشد و سودآوری برای شرکت داشته باشد. با این حال اغلب کارآفرینان، تمایلی به سرمایه‌ گذاری ندارند. چرا که آن‌ها از بدهکار شدن می‌ ترسند و ترجیح می‌ دهند روند همیشگی خود را پیش ببرند و ایده‌ها و افکارشان را برای پرورش و گسترش ایده ی دیگری به کار نبرند.

اکنون فکر کنید و ببینید در کدام دسته قرار دارید؟ اگر هدیه‌ای به مبلغ یک میلیارد تومان دریافت کنید و مجبور باشید که آن را سرمایه ‌گذاری کنید، به سمت چه بازاری می ‌روید یا کدام ایده ‌‌تان را عملی می ‌کنید؟

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط