استیو جابز و راز ایده های خلاقانه او

بررسی چندین پژوهش و کتاب جدید اظهار دارند که روش استیو جابز بهترین راه برای ایجاد ایده های جدید و خلاقانه است.

بسیاری از افرادی که از منزل شخصی شخصی استیوجابز و همچنین شرکت اپل دیدن کرده اند، متوجه شدند که چه عادتی برای ارائه ایده های جدید و خلاقانه به او کمک کرده است.

استیو جابز علاقه زیادی به پیاده روی داشت. او حتی علاقه داشت مکالمات جدی خود در حین پیاده روی انجام دهد. کارمندان اپل و کسانی که او را از نزدیک می شناختند، می گویند او علاقه زیادی به همراه دیگران داشت.

پژوهش های مربوط به علوم اعصاب نیز ثابت کرده اند که پیاده روی باعث افزایش خلاقیت می شود.

اجازه دهید مغزتان راه حل های جدیدی پیدا کند.

 

مطالعات اخیر نشان می دهند که موفقیت های ذهنی زمانی رخ می دهند که مغز از حالت اجرایی به شبکه پیش فرض تغییر حالت دهد. درحالی که بخش اجرایی مغز ما بر اهداف و وظایف تمرکز می کند، شبکه پیش فرض مغز روی نبوغ و ایده ها متمرکز می شود. این دو با هم کار می کنند. شبکه اجرایی یک هدف را تعیین می کند یا یک مشکل را شناسایی می کند و شبکه پیش فرض راه حل های خلاقانه برای آن ارائه می دهد.

با توجه به تحقیقات انجام شده، پیاده روی بهترین روش برای ایجاد همکاری بین این دو حالت مغز است و موجب می شود ایده های خلاقانه به ذهن خطور کند.

براساس مطالعات انجام شده در استنفورد، پیاده روی خلاقیت را ۶۰ درصد افزایش می دهد. با استفاده از آزمون تفکر واگرا، میزان خلاقیت در افراد مورد آزمون اندازه گیری شد. در این آزمون از افراد خواسته شد که برای یک شیء موارد استفاده مختلف و راهکار ارائه دهند، و ۴ دقیقه برای پاسخ دادن زمان داشتند. این آزمون در دو حالت راه رفتن و نشسته گرفته شد و نتایج این آزمایش حاکی از این بود که خلاقیت افراد در هنگام راه رفتن خیلی بیشتر از حالت نشسته است. بنابراین خلاقیت در حال پیاده روی جدا از اینکه در چه محیطی پیاده روی می کنید، موجب افزایش خلاقیت در افراد می شود.

اجداد ما همواره در حال راه رفتن و حرکت بودند

 

دانشمندان علوم اعصاب معتقدند که نتایج مطالعات پیاده روی بسیار شگفت انگیز و دور از انتظار نیست، زیرا اجداد ما همواره در حال نقل مکان و حرکت بودند. طبق گفته جان متینا، زیست شناس دانشگاه واشنگتن، مغز انسان ها زمانی که بدن در حال حرکت است، توسعه پیدا می کند. ازآنجایی‌که مغز ما هنگام پیاده‌ روی رشد پیدا می‌ کند، این کار هم برای سلامتی و هم برای مغز بسیار خوب است. پیاده‌ روی فشارخون را نیز پایین می‌ آورد و همچنین خطر سکته‌ قلبی را کاهش می‌ دهد.

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط