این اشتباهات را در شبکه سازی کسب و کار انجام ندهید

همانطور که تمام مهارت ها و توانایی ها با تمرین و ممارست تقویت می شوند، در شبکه سازی هم با تمرین می توانید پیشرفت کنید و مهارت لازم را کسب کنید.

کت بوگارد، نویسنده‌ی آزادکار وب‌ سایت‌های مشهور جهان که در شبکه سازی کسب و کار از جمله افراد معروف و با سابقه است، در مطلب اخیر خود می نویسد :

هنگامی که به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده بودم و تلاش می کردم تا وب سایت حرفه ای خود را راه اندازی و گسترش دهم، اشتباهات بزرگی را در جهت گسترش آن مرتکب شدم که موجب شد بسیاری از ایمیل هایم نادیده گرفته شوند و در نتیجه نمی توانستم مهارت ای خود را به درستی معرفی کنم. در شبکه سازی کسب و کار اشتباهات بزرگ و رایجی وجود دارد که آن ها را با شما در میان می گذارم .

زیاده خواهی و پرسیدن زیاد

 

با خودتان صادق باشید. شما با هدف خاصی که دارید به دنبال شبکه سازی هستید. مثلا ممکن است شما بخواهید لیست مخاطبان خود را بزرگتر کنید و یا به دنبال پیشنهاد شغلی بهتری هستید یا می خواهید از راهنمایی های افراد بزرگ و با سابقه در کسب و کار خود استفاده کنید. در هر صورت، دلیلی وجود دارد که شما با این فرد خاص تماس گرفته اید.

تا اینجا همه جیز درست است. اما زمانی که من کارم را شروع کردم، از دیگران سوالات زیادی می پرسیدم. تصور من این بود که وقتی در شبکه های اجتماعی مثل لینکدین دعوت نامه دوستانه ای ارسال می کنم، افراد باید تمام اسرار موفقیت شغلی خود را با من در میان بگذارند و لیست مخاطبان و شبکه های شخصی خود را به راحتی در اختیار من قرار دهند.

در عوض بهتر است ابتدا یک درخواست نسبتا کوچک، ساده و خاص داشته باشید و در قالب سوال مطرح کنید. برای مثال، به جای اینکه از آن شخص بخواهید کسب و کار جدید شما را به همه معرفی کند، از او بپرسید آیا مایل است ترتیب ملاقات شما را با یک نفر که فکر می‌کنید می‌تواند در پیشرفت حرفه‌ی شما مؤثر باشد، بدهد؟

هرچه درخواست و سوال شما کنترل شده و قابل دسترسی تر باشد، احتمال دیدن نتایج واقعی و مثبت آن هم بیشتر است.

فقط درباره خودتان صحبت می کنید

از آنجایی که هدف شما این است که با شبکه سازی ذهنیت مثبت و خوبی از خودتان در ذهن دیگران به جا بگذارید، ممکن است گاهی مجبور شوید سخنرانی های طولانی درباره انواع مهارت ها و استعدادهای خود داشته باشید.

با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که هدف از شبکه سازی خودستایی بی وقفه نیست، بلکه شبکه این فرصت را در اختیار شما قرار می هد تا با سایر متخصصان این حوزه در ارتباط باشید.

سعی کنید در سخنان خود مدام در مورد توانایی های خود صحبت نکنید و به رخ دیگران نکشید، سعی کنید از دیگران هم در مورد تجارب کاریشان و دوره‌ها و پروژه‌هایی که تکمیل کرده‌اند، سؤال بپرسید. در نهایت این رویکرد گفتاری متعادل منجر به یک رابطه بسیار سودمند و پایدار خواهد شد.

خودتان را بر همه چیز مقدم می دانید

 

هنگامی که کار شبکه سازی را شروع کرده بودم سعی می کردم هر فرد را با انواع راه های ارتباطی جدید بمباران کنم! پیام‌های مختلف در لینکدین و سایر شبکه های اجتماعی، ایمیل‌های مداوم جهت درخواست کار و پروژه و نظیر آن. با این حال هر روز وقتی ایمیل خود را چک می کردم خبری از پیشنهاد کاری نبود و متعجب بودم که چرا این افراد به من مراجعه نمی کنند؟

این یک تله ی معمول و رایج است که باید از آن دوری کنید. اگر تصور می‌کنید خواسته‌های شما در بالای فهرست اولویت‌های دیگران قرار دارند اشتباه می‌کنید. اما، حقیقت این است که افرادی که شما با انها ارتباط برقرار می کنید مشغله ها و گرفتاری های خاص خود را دارند و اولین اولویت هرروزشان، پاسخ به درخواست‌های شما نیست.

اگر همچنان به سوال پرسیدن و بمباران کردن افراد بدون در نظر گرفتن بازه زمانی مناسب ادامه دهید فردی مزاحم تلقی می شوید نه فردی مصمم و با اراده.

فراموش می کنید از افراد قدردانی کنید

 

اگر فردی در شبکه سازی کسب و کارتان خدمتی به شما ارائه می کند، مثلا شما را به دیگران معرفی می‌کند یا فهرستی از پروژه‌های موجود را در اختیارتان قرار می‌دهد، قدرت این دو کلمه جادویی را نادیده نگیرید: ” از شما متشکرم “

مهم است که به خودتان یادآوری کنید که افرادی که در شبکه حضور دارند مجبور نیستند برای شما کاری انجام دهند. این فرد وقت خود را می توانست به جای اینکه صرف کمک به شما و کسب و کارتان کند جور دیگری بگذراند. این بدون شک ارزش یک تشکر و قدردانی صمیمانه را دارد.

شبکه سازی کسب و کار همیشه کار آسانی نیست و ممکن است شما اشتباهات فراوانی داشته باشید. اگر این نکات ذکر شده را به ذهن بسپارید و به کار ببندید، شاهد پیشرفت قابل‌ ملاحظه‌ای در مهارت شبکه سازی کسب و کار خواهید بود که شما را شگفت‌زده می‌کند.

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط