با راهکارهایی برای مقابله با عدم تمرکز و حواس پرتی آشنا شوید

در عصر اطلاعات و تکنولوژی، توانایی تمرکز کردن بر روی مسئله‌ای خاص، می‌تواند امری دشوار باشد. طبق تحقیقات انجام شده، امریکایی‌ها به طور متوسط روزانه تقریبا با ۳۴ گیگابایت اطلاعات و ۵۰۰، ۱۰۰ کلمه بمباران می‌شوند. این به این معنی است که کارمندان اداری هر ۱۱ دقیقه یکبار تمرکز خود را از دست می‌دهند، در حالی که به طور متوسط، ۲۵ دقیقه طول می‌کشد تا به وقفه‌ای که در انجام کار‌ها ایجاد شده، بازگردند. بنابراین هیچ جای تعجبی نیست که توانایی ما برای تمرکز کاهش یافته است.

حواس‌ پرتی عادتی است زیرک و مقاوم! اما مانند هر عادت دیگری راه‌هایی برای شکست خوردن و مقابله دارد. «موفقیت»، در گرو تمرکز مدام است. اما چگونه می‌توان بر حواس‌ پرتی غلبه کرد؟

در این مطلب شما را با چند روش موثر و کاربردی برای تمرکز و جلوگیری از حواس پرتی آشنا خواهیم کرد.

۱- شناسایی عوامل تحریک کننده

 

اگر نمی توانید عوامل برهم خوردن تمرکز را حذف کنید و مدام در حین کار به آن ها فکر می کنید، بهتر است حداقل ترتیبی دهید که این عوامل در زمان های مشخصی وقت شما را تلف کنند. برای این منظور، همیشه دفترچه ای را در کنار خود داشته باشید و هر زمان که به فکر سوژه ای افتادید که وقت را هدر می دهد، آن را بر روی کاغذ یادداشت کنید. با این روش فشار از روی ذهن شما برداشته می شود و خیالتان راحت است که بعد از اتمام کار می توانید به کلیه فعالیت های بیهوده خود بپردازید.

۲- از چیزهایی که باعث حواس پرتی می شوند دوری کنید

برخی از منابع حواس پرتی می توانند به سادگی کنار گذاشته شوند. اگر بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی سپری می کنید، اپلیکیشن های آنها را از گوشی خود حذف کنید. به اعتقاد کارشناسان هر زمان که کارتان را به خاطر پاسخ به دوست‌ خود در فیسبوک یا بررسی ایمیل هایتان رها می‌ کنید، در بازگشت دوباره به کار بخش کوچکی از توجه‌ تان در اسارت آن مورد باقی می‌ماند. سوفی لیروی (Sophie Leroy) استاد دانشگاه واشنگتن، این پدیده را «خرده توجه» می‌ نامد و آن را دلیل اصلی دشوار بودن بازگشت به کار می‌ داند.

۳- استفاده از کمی کافئین

 

اگر احساس سستی و خستگی کردید، یک فنجان قهوه یا دیگر نوشیدنی‌ های کافئین ‌دار را امتحان کنید. مطالعات نشان داده‌ اند مصرف متعادل کافئین به افزایش تمرکز حواس، به ویژه در افرادی که احساس خستگی می‌ کنند، کمک می‌ کند. در مصرف کافئین زیاده‌ روی نکنید؛ زیرا ممکن است دچار آشفتگی و بی‌قراری شوید که قدرت تمرکز را کاهش می‌دهد.

۴- محیط اطراف خود را تغییر دهید

علاوه بر اینکه شما باید کارهایی که به طور معمول انجام می داید و باعث حواس پرتی شما می شدند را کنار بگذارید، گاهی لازم است کمی تغییرات فیزیکی در محیط اطرافتان ایجاد کنید. به عنوان مثال می توانید محل کار خود را تغییر دهید.

بیشتر بخوانید: جادوی انضباط شخصی

۵- استراحت کنید

اگر به اندازه کافی خوش شانس بوده اید و ظرفیت حافظه کاری بالایی دارید، نباید در زمانی که می ‌خواهید بر روی موضوعی متمرکز شوید، مشکلی داشته باشید. اما برای همه افراد متمرکز شدن، مسئله ‌ای چالش بر انگیز است. شواهد نشان می‌ دهند که استراحت کردن و خوب خوابیدن برای زمانی کوتاه می‌تواند توانایی شما را برای داشتن تمرکز افزایش دهد.

۶- مغز خود را تمرین و پرورش دهید

 

تمرینات و حل مسائل، روش هایی هستند که می‌ توانند مغر را تمرین دهند، بازی‌ های دیجیتالی و جدول‌ ها همگی می‌ توانند تاثیر مثبت و یا منفی بر روی مغز داشته باشند و یا حتی بدون تاثیر باشند. تحقیقات اخیر نشان می ‌دهند افرادی که اغلب پازل و یا جدول حل می‌ کنند، سرعت و دقت عمل بالایی در استدلال و ارزیابی دارند.

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط