با ۴ روش مهم برای ایجاد عادات بهتر آشنا شوید

انسان ها همواره تمایل دارند فعالیت هایشان را بارها و بارها و تکرار کنند. این تکرارها می تواند به نفع ما یا علیه ما عمل کند. اما باید کمی تامل کرده و از خودتان بپرسید : ” آیا این عادت‌ها به بهتر شدن کارهایم کمک می‌کنند؟ یا منجر به شکست من می‌شوند؟ “

۱- حداکثر استفاده را از ساعت های صبحگاهی داشته باشید

اولین قدم برای ایجاد عادات بهتر این است که حداکثر استفاده را از ساعات صبحگاهی داشته باشید و با این کار بازدهی و کارایی خود را بالا ببرید. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که بازدهی و کارایی انسان در طول صبح بیشتر است و داشتن یک برنامه‌ی منظم صبحگاهی به افزایش آن کمک می‌کند.

اگر برنامه‌ی منظمی برای ساعت‌های صبحگاهی خود داشته باشید، نیازی نیست به مسائل بی اهمیتی مثل اینکه می خواهید چه بپوشید یا چه غذایی بخورید فکر کنید و وقت آزاد بیشتری برای اینکه تصمیم های مهمتری بگیرید، خواهید داشت. داشتن یک برنامه‌ی ورزشی صبحگاهی منظم قبل از کار به افزایش بهره‌وری انسان در زمینه‌های مدیریت زمان، عملکرد و کارایی فردی کمک می‌کند.

یک روش بسیار مفید و موثر برای حداکثر استفاده از زمان صبح، استفاده از تقویم است. اکثر افراد بسیار کم به تقویم نگاه می کنند، اما توصیه ما به شما این است که بطور مداوم آن را بررسی کنید. تمرکز بر روی افراد، همچنین ایمیل ها، تماس های تلفنی، متون و شبکه های اجتماعی که در آن شما با دیگران در ارتباط هستید به شما این اجازه را می دهد که از وقت خود بطور مفید و کارآمد استفاده کنید.

۲- عادت های بد را ترک کنید

 

گام بعدی برای ایجاد عادت های بهتر این است که نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. اکثر مردم از نقاط ضعفشان تحت عنوان “عادات بد” نام می برند اما می توان آن را “لیست پیشرفت من” نامید. این کار باعث می شود جایگزینی و بهبود کارها و فعالیت‌های مورد نیاز برای پیشرفت و رسیدن به عادت‌های خوب آسان‌تر شود.

به لطف ۴۰ هزار فکر تکراری که روزانه با آن ها درگیر هستیم، تقریبا ۴۰ درصد از فعالیت های روزمره ما از روی عادت است. در نتیجه با انجام تغییرات جزئی در اقدامات عادی خود، می توانید نتایج عظیمی را به دست آورید. برای شناسایی عادت‌های اشتباه باید تا حدودی به درک و شناخت از خود برسید؛ یعنی باید برای تحلیل عادت‌هایی که بیشترین زمان و انرژی را از شما می‌گیرند وقت بگذارید؛ یا اگر رفتارتان مطابق میلتان نیست، می‌توانید دیدگاه دیگران را نسبت به خود بپرسید.

تمام این عادت های ما دارای یک ماشه یا یک محرک هستند که باعث می شود که ما آنها را انجام دهیم. شناسایی محرک ها برای انجام تغییر ضروری است. هنگامی که محرک را شناسایی کردید، می توانید عادت هایی را که نیاز به تغییر دارند با عادات سازنده تر و بهتر جایگزین کنید.

به عنوان مثال، احساس اضطراب یا استرس محرک ایجاد حواس پرتی است، که موجب می شود شما به سراغ ویدئوهای جالب و خنده دار در اینستاگرام بروید در حالی که پروه ای نیمه کاره دارید و باید آن را به اتمام برسانید. با آگاهی از محرک (احساس اضطراب) به‌جای انجام کارهای قدیمی و استمرار عادت‌های غلط (تماشای چند ویدئو برای آرام شدن) می‌توانید یک دقیقه توقف کنید، چشم‌های خود را ببندید یک نفس عمیق بکشید (عادت خوب) و سپس دوباره کار خود را ادامه دهید.

۳- براساس برنامه ریزی عمل کنید

داشتن مجموعه اهداف و برنامه روش دیگری برای بهبود عادت های شما است. با برنامه ریزی روزمره، دقیقا می دانید که چه میخواهید و چطور میخواهید به آنجا برسید. البته در برنامه ریزی این مساله را در نظر بگیرید که خوشبختی شما به این اهداف وابسته نباشد؛ سعی کنید خوشحالی و خوشبختی را درونی کنید تا اینکه بخواهید با اهداف بیرونی به آن برسید.

بسیار مهم است که هیچوقت چشم از خواسته هایتان برندارید، و هر روز به اهدافتان فکر کنید و زمانی برای آن در نظر بگیرید. در طول مسیر به شکست‌ها و موفقیت‌های خود فکر کنید و در صورت نیاز برنامه‌های خود را تغییر دهید.

۴- فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید آماده کنید

 

هنگامی که اهداف مشخصی دارید، مهم است که روند پیشرفت خود را برای دستیابی به آنها مشخص کنید. برای ماندن در مسیر پیشرفت، فهرستی از اهداف مورد نیاز خود تهیه کنید.

استفاده از چک لیست و فهرستی منسجم نشان دهنده فروتنی و تاکید شما بر این مساله است که شما همیشه همه چیز را نمی دانید. فهرست‌های انجام وظیفه در زمینه‌های مختلف به کمک افراد آمده و منجر به موفقیت آن‌ها در انجام کارها شده است. حتی می‌توانید برای کارهای روزمره هم فهرست تهیه کنید.

فهرست وظایف به سرمایه‌‌دارها در ارزیابی شرکت‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین چرا این روش را به یکی از عادت‌های خود تبدیل نکنید؟ استفاده از فهرست وظایف در اجتناب از خطاهای غیر ضروری و انجام به‌ موقع کارها کمک می‌کند و درعین‌حال حواس را به سمت پاداش و نتیجه‌ی کار متمرکز می‌کند.

و در نهایت پیشرفت را به یکی از عادتهای مهم خود تبدیل کنید.

استفاده از این چهار روش به شما کمک می کند تا موفقیت را به ناخودآگاه خود تزریق کنید. هر روز را با برنامه ای عملی شروع کنید، تلاش کنید عادت‌های غیرضروری خود را بهبود بدهید یا جایگزین کنید. یک برنامه منظم برای خواسته‌ی خود در زندگی داشته باشید و از فهرست وظایف برای ردیابی پیشرفت خود استفاده کنید.

با انجام این کارها نه تنها به عادت‌های خوب می‌رسید بلکه به نیز موفقیت عادت می‌کنید!

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط