بیشترین بهروه وری هر فرد در چه ساعاتی از روز است ؟

راز این که چرا ۲۰ دقیقه طول می کشد تا به یک ایمیل پس از صرف ناهار پاسخ دهد ممکن است در ساعات زیستی بدن شما باشد. در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چگونه آن را تنظیم کنید.

آیا در طول روز حس می کنید همواره انرژی کافی برای انجام کارها را دارید ؟ یا اینکه حس می کنید نمی توانید از حداکثر انرژی خود استفاده کنید ؟ دنیل پینک، نویسنده‌ی کتاب «چه زمانی: اسرار علمی زمان‌بندی صحیح»، می‌گوید راز مهم بهره‌وری این است که کار درست را در زمان مناسب انجام دهید.

دنیل پینگ در بخشی از کتاب می گوید : به دلایل مختلفی ما سوال ” چه زمانی ” را به اندازه ی سوال های ” چگونه، چطور، چه کسی ” را مورد توجه قرار نمی دهیم و جدی نمی گیریم. ما یک لیست از کارهای روزانه ای که باید انجام بدیم را تهیه می کنیم و می دانیم چه کارهایی باید انجام شود. ما شیوه ی انجام کارها را می دانیم اما مساله مهم همیشه اولویت بندی است، زیرا به‌ راحتی و قابلیت دسترسی سوژه‌ها فکر می‌کنیم.

بنابراین مساله ” چه زمانی ” به اندازه ی ” چه کسی ” و ” چگونه ” اهمیت دارد.

ساعات زیستی بدن خود را بشناسید

 

هر یک از ما دارای یک الگوی شخصی مبتنی بر چرخه زیستی و ریتم روزانه مان برخورداریم که بر فیزیولوژی و روان شناسی ما تاثیر می گذارد. به عقیده‌ی پینک، انسان‌ها برحسب کرونوتایپ یا همان عادات زمانی خواب به سه گروه تقسیم می‌شوند:

پرندگان؛ یا افرادی که صبح زود بیدار می‌شوند

جغدها؛ افرادی که شب تا دیروقت بیدارند

پرندگان سوم؛ افرادی که جایی بین این دو گروه هستند

برای تعیین اینکه در شما در کدام دسته قرار دارید، ساعتی که معمولاً به خواب می‌روید و ساعتی که از خواب بیدار می‌شوید را یادداشت کنید. اگر جواب شما بین ساعت ۱ تا ۳ صبح است، جزو ۱۴% از مردمی هستید که در گروه پرندگان صبح قرار دارند. اگر پاسخ بین ۶ صبح تا ظهر است، جزو ۲۱% از مردمی هستید که گروه جغدها را تشکیل می‌دهند. اگر هم نقطه‌ی میانگین بین ساعت ۴ تا ۶ صبح است، در گروه پرندگان سوم قرار دارید که ۶۵% از مردم را تشکیل می‌دهند.

آگاهی از ساعت زیستی بدن خود و اینکه در چه گروهی قرار دارید مراحل بهره وری زمانی روزتان را تشخیص دهید: اوج، فرود و بهبودی. همه‌ی ما این سه مرحله را در طول روز تجربه می‌کنیم؛ اما افرادی که در گروه جغدها قرار دارند این مراحل را برعکس طی می‌کنند؛ یعنی: بهبودی، فرود و اوج.

اگر هر وظیفه را به زمان درست موکول کنید، بهره وری خود را افزایش می‌دهید. درواقع «زمان» حدود ۲۰ درصد واریانس روی عملکرد بهینه‌ ی شما به وجود می‌آورد. معمولاً سیکل عملکرد بین ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه است؛ ولی اگر به ریتم انرژی خود توجه کنید، می‌توانید نگاه دقیق‌تری به بهره وری خود داشته باشید.

ارزش آگاهی از ساعات زیستی کارمندان برای شرکت ها

 

پینگ می گوید، کارفرمایان تا حدی وظیفه‌ دارند که مشخص کنند چه‌ کاری در چه زمانی انجام شود. او می‌گوید: برنامه‌ ریزی زمانی، باید یک مسئله‌ ی استراتژیک تلقی شود نه یک موضوع اداری. مدیران باید به عادات زمانی کارمندانشان توجه کنند. به‌عنوان‌ مثال یک زنجیره‌ ی خرده‌ فروشی که از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب کار می‌کند، بهتر است مسئولیت کارمندان را برحسب ساعات زیستی آن‌ها تعیین کند.

اگر می‌دانید که کارمندانتان ساعات صبح بهره‌وری دارند، بهتر است ساعت ۹:۳۰ صبح را به یک جلسه ‌ی بی ‌اهمیت اختصاص ندهید یا ساعت ۲ بعدازظهر در مورد مسائل مهم با آن‌ها گفتگو نکنید. هر یک از این جلسات، ساعات مخصوص و مناسب خودش را می‌طلبد.

بهتر است هرماه یک روز به کارمندانتان اجازه دهید که طبق برنامه ‌ی ترجیحی خودشان، کارهایشان را انجام دهند.

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط