تفکر فراوانی چیست؟

آیا تا به حال با خودت فکر کردی که به اندازه کافی زمان، پول یا عشق در دنیا وجود ندارد ؟ اکثر افراد در ” ای کاش ” ها زندگی می کنند، ای کاش اون شغل رو داشتم، ای کاش اون تعطیلات رویایی رو میتونستم برم و …

این نوع طرز فکر است که باعث می شود ما احساس کنیم که در جایی گیر کرده ایم و به اندازه کافی امکانات در اختیارنداریم و در نهایت خودمان هم خوب نیستیم. این طرز تفکر کمبود در نهایت برنامه ریزی های کسب و کار و ارتباط ما با افراد را شکل می دهد. در حالی که دیگران به موفقیت های بزرگی در زندگی می رسند ما می ترسیم. ترس موجب می شود که عجولانه واکنش نشان دهیم و اقدام کنیم، از زیر بار مهلت و زمان تحویل کارها شانه خالی می‌ کنیم، همواره به دنبال غیرممکن‌ ها هستیم و زمان کمی را صرف تفکر شفاف و خلاقانه می‌ کنیم.

آیا راه دیگری برای روبرو شدن با زندگی وجود دارد ؟ چگونه از تفکر کمبود به تفکر فراوانی برسیم ؟

در حالی که تفکر کمبود روی آن چیزهایی که نداریم متمرکز شده است، تفکر فراوانی ناشی از تمرکز بر روی داشته هایمان است. تفکر فراوانی این فرصت را به ما می دهد تا دیدگاه خود را عوض کنیم و به جای محدودیت ها، احتمالات و اتفاقات مثبت را ببینیم. تفکر فراوانی به ما کمک می کند زندگی انعطاف پذیرتر و خلاق تری داشته باشیم و بهره وری خود را افزایش دهیم.

چگونه می توان با این تفاوت ها آشنا شد و تفکر فراوانی را در خود شکوفا کرد؟

ابتدا توجه کنید که هرکدام از این طرز تفکر ها، چه احساسی را در شما به وجود می‌ آورد. آیا در برخی از قسمت‌ های بدنتان احساس تنش می‌ کنید؟ آیا اکثر افکاری که در ذهنتان تکرار می‌ شود، با این عبارات شروع می‌ شود: ” من نمی‌ توانم “، ” تو نباید “، ” نمی‌خواهم “؟

اکنون که شما توانستید احساس واقعی خودتان را شناسایی کنید، در اینجا ابزارهایی برای کمک به شما جهت مهاجرت از تفکر کمبود به تفکر فراوانی معرفی می شود :

سپاس گذاری و کفایت

روانشناسان این ایده را از طریق مطالعات ” سازگاری هودونی ” ردیافته اند که توضیح می دهد، زمانی که ما انتظاراتمان را از سطوح بالاتر پول، زمان و منابع محقق می‌ کنیم، خیلی زود دوباره به همان رضایت خاطر پیش از موفقیت برمی گردیم. بنابراین، اگر امروز ما ناراضی هستیم و بیشتر تلاش می کنیم تا بیشتر به دست آوریم، این بیشتر هنوز هم کافی نیست. اگر به همه‌ی چیزهایی که تاکنون به دست آورده‌ اید نگاه کنید، می ‌بینید که هرگز احساس کافی بودن و رضایت نکرده‌اید، بلکه این دستاوردها فقط برای شما امتیاز محسوب می شوند.

بدوباره به کلمه ” کافی ” فکر کنید : کافی بودن، به‌ اندازه کافی داشتن، موفقیت‌ های کافی کسب کردن. سپاس گزاری باعث می شود هورمون دوپامین در مغز شما بیشتر ترشح شود، در نتیجه احساس شادی، سلامتی و ذهنیت بازتری خواهید داشت. پس روی آنچه انجام می‌ دهید و آنچه به دست می‌ آورید تمرکز کنید. چه چیزی زندگی شما را شگفت‌ انگیز می‌ کند؟ نوشتن اتفاقات روزانه به شما کمک می‌ کند خط سیر عصبی خود را بهتر بشناسید و راحت‌ تر به این ذهنیت برسید.

ایمان درونی

هنگامی که احساس می‌کنید همه‌ ی دنیا علیه شما است، به‌ راحتی اعتقاد خودتان را به یک مسیر بهتر از دست می‌ دهید. همه‌ ی ما باید به خاطر بیاوریم که ما نماینده‌ ی زندگی خودمان هستیم. زمانی که دچار طرز فکر کمبود هستید، چه راهکاری به شما کمک می‌ کند تا دوباره احتمالات مثبت را به یاد بیاورید؟ به همه‌ی ابزارها و راه‌هایی که به شما کمک می‌ کنند فکر کنید: مدیتیشن، پیاده‌ روی، وقت گذراندن در طبیعت، لذت بردن از یک داستان، کتاب، فیلم یا معاشرت، انجام یک کار خلاقانه، یا حتی عطری که خاطرات خوبی را در شما زنده می‌ کند. فهرستی از همه‌ ی چیزهایی که فکر می‌ کنید ذهن شما را به احتمالات و اتفاقات مثبت برمی گرداند بنویسید.

موفقیت دیگران را جشن بگیرید

 

هنگامی که ما طرز تفکر کمبود را داریم، رقبا، دوستان و همکاران خود را به عنوان یک تهدید برای خود درنظر می گیریم، زیرا معتقدیم که اگر آن‌ ها چیزی را که ما می‌ خواهیم داشته باشند، دیگر نمی‌ توانیم ما هم به همان موفقیت یا جایگاه برسیم. چرا که ما باور داریم در جهان همه چیز به اندازه کافی و برای همه افراد وجود ندارد. ولی اگر با تفکر فراوانی زندگی کنیم، از موفقیت دیگران خوشحال می شویم و می‌ د‌انیم در این دنیا، برای همه‌ی ما منابع برای پیشرفت وجود دارد. اگر دیگران به موفقیت برسند، مسیر موفقیت ما را هم هموار می‌کنند.

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط