جادوی انضباط شخصی

انضباط شخصی یعنی انجام کاری درست در زمان درست، چه بخواهیم چه نخواهیم! یا به‌عبارت‌دیگر کاری که باید انجام دهیم، درزمانی که باید انجام دهیم، چه بخواهیم چه نخواهیم!

نکته اول:

در انجام کار درست در زمان درست، کنترل احساسات و عواطف، بسیار اهمیت دارد.

انسان‌هایی که منظم هستند همیشه فکر می‌کنند به نظم بیشتری نیاز دارند.پس اگر در مرحله نظم‌پذیری احساس کردید که این مقدار کم هست و به نظم بیشتری نیاز دارید، کاملاً طبیعی است.چراکه این حس در بین تمام انسان‌های منظم وجود دارد.

بدانیم که تلاش و کار زیاد عامل پیروزی در کار است.در انضباط شخصی که توضیح آن را بیان کردم اصل مهمی وجود دارد آن اصل این است که چشم‌انداز زمان، دیدن آینده و برنامه‌ریزی برای آن داشته باشیم.

توضیح بیشتر اینکه

در تعریف انضباط شخصی، وقتی می‌گوییم کاری که باید انجام دهیم!

باید بپرسیم چه‌کاری؟

وقتی می‌گوییم درزمانی که باید انجام دهیم!

باید بپرسیم چه زمانی؟

و چه بخواهیم چه نخواهیم یعنی کنترل احساسات و عواطف.

در توضیح مطلب بالا به‌وضوح می‌توان به اهمیت داشتن چشم‌انداز زمان، دیدن آینده و برنامه‌ریزی برای آن پی برد.

برای موفقیت در آینده باید خیلی چیزها را در حال قربانی کرد (کنترل احساسات و عواطف).

تفریح‌های زودگذر، رفت‌وآمدهای بی‌اهمیت، وقت‌گذرانی‌ها از هر نوع که باشند، باید دیر خوابیدن، زود بیدار شدن، تلاش منظم در دستور کار ما قرار بگیرد.

فرزندان ما جزء آن دسته از افراد بسیار مهمی هستند که برای تربیت آن‌ها و آینده‌شان باید وقت بگذاریم.

شما جزء کدام دسته از افراد هستید؟

ابتدا لذت بعد سختی را می‌پسندید یا ابتدا سختی بعد لذت را؟

افراد موفق و ثروتمند نوع نگاهشان به زندگی این‌گونه هست که ابتدا سختی بعد لذت را انتخاب می‌کنند؛ یعنی چند سالی را به‌سختی باکار و تلاش منظم و پیگیر چه بخواهند و چه نخواهند می‌گذرانند تا بعدازآن به لذتی دست یابند که بقیه آرزوی آن رادارند.

درروند پیشرفت به‌سوی موفقیت با فرمول کار سخت و منظم، چه بخواهم چه نخواهم، دوست داشتن خود بسیار اهمیت دارد. شما باید خود را دوست بدارید.بازتاب دوست داشتن خود، دوست داشتن دیگران است و همچنین دیگران نیز شمارا دوست خواهند داشت.

خود را مجبور کنید تا کار درست انجام دهید.انضباط شخصی یک عادت است .

مهم‌ترین عادت موفقیت، اجبار در انجام کاری که در آن زمان نیاز است، می‌باشد.

بزرگی می‌گوید: هر چیزی قبل از راحت شدن، سخت است. (گوته فیلسوف آلمانی)

دوره عادت کردن به یک‌روند یا چیزی معمولاً ۲۱ روز است. پس کافی است برای یک عادت جدید، فقط ۲۱ روز تلاش کنید.

در انجام کارها، تلاش کنید تا سخت‌ترین کار را ابتدا انجام دهید.مخرج مشترک موفقیت بین تمام انسان‌های موفق، انجام کارهایی است که آدم‌های ناموفق دوست ندارند. مثل: ورزش، پیاده‌روی آخر روز که هزینه خوش‌اندام و سالم بودن است.

نسبت به کارهایی که باید انجام دهید چه بخواهید چه نخواهید، باید امید به درست بودن کارتان داشته باشید. چون هنگام عمل به چیزی که واقعاً نمی‌دانید چه نتیجه‌ای دارد، امید داشتن به درست بودن آن کار، بسیار اهمیت دارد.

در مسیر موفقیت باید تفکر روشن داشت، در مقابل تفکر مبهم.

فکر کردن سخت‌ترین کار دنیاست.

تابه‌حال به‌صورت روزانه ، چند ساعت نسبت به موضوعی که هدف شماست و برای آن باید کاری انجام دهید، فکر کرده‌اید؟

کیفیت زندگی هر شخص بر اساس فرمول زیر تعیین می‌شود.

کیفیت تفکر = کیفیت تصمیم

کیفیت تصمیم = کیفیت عمل

کیفیت عمل = کیفیت زندگی

 

برای فکر کردن باید زمان گذاشت و وقت مناسب اختصاص داد. بدین جهت باید تفکر زلال را تمرین کنید. مخصوصاً در شرایط سخت، هرگز فراموش نکنید.

تفکر زلال چیست؟

در این مدل فکر کردن، شما جواب سؤال خود یا مشکل خود را می‌یابید.

تفکر زلال را چگونه اجرا کنم؟

هرروز ۳۰ دقیقه تا یک ساعت با خود خلوت کنید. بعد از گذشت نیم ساعت معمولاً جواب سؤال خود را می‌یابید.

نوشتن تمام مشکل با جزئیات آن (معمولاً موقع نوشتن، جواب سؤال هم پیدا می‌شود)

راه رفتن و فکر کردن بدون هدفون

مشورت با شخص باصلاحیت

درحرکت به سمت موفقیت شغلی و شخصی خود، آماده پذیرش نکات جدید باشید.معمولاً ۸۰ درصد تولیدات ما و حتی دانسته‌های ما در مورد خود و یا کسب‌وکارمان دیر یا زود کهنه می‌شوند. از اینکه راه‌های اشتباهی که قبلاً رفته‌اید را کشف کنید، نترسید.

نکته دوم :

انضباط در تعیین اهداف روزانه. تمرکز لازمه موفقیت هست. تمرکز روی هدف…

بنویسید که از زندگی خود چه می‌خواهید؟

اگر فقط تا ۱۰ سال آینده زنده باشید، چه‌کاری انجام می‌دادید؟ چه‌کاری انجام نمی‌دادید؟

برای خود ۱۰ هدف در ۱۲ ماه آینده به‌صورت قطعی بنویسید. (به‌گونه‌ای که به آن‌ها رسیده‌اید) اهداف مثبت و به‌صورت شخصی باشند. شما می‌توانید هرروز اهداف خود را بازنویسی کنید.

باید نوشتن ۱۰ هدف، جزء ثابت نوشتن روزانه شما باشند.

 

نکته سوم :

انضباط مدیریت زمان روزانه.

با نوشتن هر یک دقیقه برنامه‌های روزانه، ۱۰ دقیقه در زمان صرفه‌جویی می‌کنید.

قبل از شروع روز کاری‌تان، برنامه آن روز را بنویسید.

این برنامه مسیری است که روی آن حرکت می‌کنید.

می‌توانید لیست فردای خود را، شب قبل بنویسید.

اگر در طی روز باکارهای جدید مواجه شدید، به لیست شب قبل اضافه کنید.

کارهای روزانه را اولویت‌بندی کنید.

قانون ۸۰ / ۲۰ را رعایت کنید.

۲۰ درصد از کارهای شما ۸۰ درصد نتایج را به دنبال دارند.

پس آن ۲۰ درصد را پیدا کنید.

چگونه ۲۰ درصد کار مهم را بیابم؟

کارهایتان را به A B C D تقسیم‌بندی کنید.

کارها ی گروه A کارهایی هستند که باید انجام شوند و انجام ندادنش عواقب بدی دارد.

کارهای گروه B مهم هستند ولی عواقب بدی ندارند.

کارهای گروه C اصلاً عواقب بدی ندارند مهم هم نیستند.

کارهای گروه D می‌توان انجام آن را به فرد دیگری سپرد.

بعد از تکمیل لیست، سراغ تک‌تک گروه‌ها بروید و کارهای آن گروه را نیز اولویت‌بندی کنید.

به کارهایی که نباید انجام دهید هم‌فکر کنید.

 

نکته ۴ :

جرات داشتن را تمرین کنید. بر حس ریسک نکردن غلبه کنید.

طوری رفتار کنید که انگار آن کاری که از انجامش ترس دارید را انجام داده‌اید.

روبه‌رو شدن با ترس از عوامل موفقیت است.

اگر از کاری ترس دارید، آن را انجام دهید.

بگویید: من می‌توانم.

با تکرار این عبارت شما شجاع می‌شوید.

ترس از انجام دادن کار، یک حالت ذهنی است.

اگر بازاریاب هستی و بارها با تو بدرفتاری کردند،فقط لبخند بزن و عبور کن. درنهایت تو نسبت به‌ عکس‌العمل دیگران بی‌تفاوت می‌شوی و بیشتر به چگونگی فروش موفق فکر خواهی کرد.

نکته ۵ :

عادت‌های خوب سلامت را در خود ایجاد کنید.

فکر کن برای یک زندگی سالم تا ۱۰۰ سالگی، چه‌کاری باید انجام دهی؟

تصویر ذهنی از بدنی سالم را در خود ایجاد کنید.

راز سلامتی، کمتر خوردن و بیشتر ورزش کردن است.

ورزش صبحگاهی باعث ترشح اندورفین در بدن می‌شود. این ماده عامل شادی است.

 

۳ سم را از زندگی خود حذف کنید (آرد سفید – شکر – نمک)

میوه- سبزیجات – پروتئین و سالاد را جایگزین برنامه غذایی خود کنید.

قبل از ساعت ۶ عصر آخرین وعده غذایی خود را میل کنید.

چراکه بعد از ساعت ۶ هر چه بخورید ذخیره می‌شود.

 

چک آپ سالانه داشته باشید.

دندان‌های خود را سالی دو بار چک کنید.

(برای این کار می‌توانید: هزینه‌های دیگر و غیرضروری را در طی سال حذف کنید)

نکته ۶ :

سرمایه‌گذاری و ذخیره سرمایه.

برای خروج از قرض برنامه‌ریزی کنید.

با پس‌انداز و دریافت سود مرکب؛ و عادت کردن به زندگی با ۸۰ درصد درآمد ماهیانه.

 

معمولاً در جوانی پول = لذت در میان‌سالی پول = مسافرت و بسیاری از خرج‌های غیرضروری.

عادت کنید به‌جای لذت از خرج کردن پول، از پس‌انداز آن لذت ببرید.

 

اگر چیزی می‌خواهید بخرید، ۳۰ روز دست نگه‌دارید.

معمولاً اگر غیرضروری باشد پس از ۳۰ روز از خرید آن منصرف می‌شوید.

وسایل دست‌دوم بخرید که عادت میلیونرهاست.

 

در سرمایه‌گذاری سریع تصمیم نگیرید.

درزمینهٔ ای که اطلاع دارید سرمایه‌گذاری کنید.

 

داشتن پس‌انداز باعث می‌شود که از بیکاری نترسید و آماده سرمایه‌گذاری باشید.

نکته ۷ :

به سخت کار کردن عادت کنید. هرچه بیشتر کارکنید، خوش‌شانس‌تر هستید.

در محل کار، سخت کارکنید و زمان خود را به هدر ندهید.

یک ساعت زودتر بیدار شوید. یک ساعت زودتر کار خود را شروع کنید. یک ساعت دیرتر محل کار خود ا ترک کنید.

نکته ۸ :

از زمان خود بهترین استفاده را ببرید؛

اما چگونه؟

مطالعه بیشتر، آموزش بیشتر،

شرکت در سمینارها، گوش دادن به سی‌دی‌های آموزشی در ماشین و دیگر زمان‌های مناسب که مرتبط باکار و حرفه شما باشند را عادت خود کنید.

با افزایش دانش در حوزه کاری خود، حداقل ۱۰ درصد سالیانه به درآمد شما افزوده می‌شود.

نکته ۹ :

کارها را ۱۰۰ درصد به نتیجه برسانید.

شهامت ادامه دادن کار تا پایان آن باوجود خسته شدن را در خود بوجود آورید.

به کار خود اعتقاد داشته باشید و در این راه سمج باشید.

چه با امید و چه در ناامیدی فقط به کار خود ادامه دهید، این‌یک آزمون است.

در پایان نتایج کنترل احساسات را برایتان توضیح می‌دهم.

۱-تضمین موفقیت

۲-سرعت بالاتر و نتایج بهتر

۳-درآمد بیشتر

۴-قدرت بیشتر در انجام کارها

۵-احترام بیشتر به خود

۶-اعتمادبه‌نفس بیشتر

۷-در برابر هر مانع ایستادگی می‌کنید تا از آن عبور کنید.

متشکرم از توجه شما

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط