راهکارهایی برای کاهش خجالتی بودن و افزایش اعتماد به نفس

آیا برای ورود به یک جمع جدید، قلب تان تندتر می زند و احساس می کنید راحت نیستید و گونه های تان قرمز می شود. خجالتی بودن یا همان چیزی که باعث می شود شما در ارتباط برقرار کردن با دیگران راحت نباشید، تنها یک احساس است؛ احساسی که تنها در درون شما وجود دارد و فقط خود شما آن را می فهمید.

طبق تحقیقات انجام شده در آمریکا، نزدیک به نیمی از آمریکایی‌ ها می‌ گویند خجالتی هستند و به نظر می‌ رسد کمرویی مسئله ‌ای جهانی و رو به افزایش است. تکنولوژی هم در این موج کمرویی نقش بسزایی دارد و هر روز آدم ‌های بیشتری می ‌توانند پشت کامپیوتر خود مخفی شوند و از برخورد‌های رو در رو دوری کنند.

خجالت یکی از صفات شخصیتی است که در صورت عدم درمان و بر طرف نکردن این اختلال، میتواند اعتماد به نفسافراد را از بین ببرد که اگر به موقع درمان نشود عواقب خطرناکی به همراه دارد. در ادامه شما را با چند روش مفید و موثر برای درمان خجالتی بودن آشنا خواهیم کرد.

۱- خجالتی بودن خود را به زبان نیاورید

 

نیازی به توضیح خجالتتان نیست کسانی که نزدیک به شما هستند کاملاً می دانند، و دیگران حتی ممکن است فرصتی برای متوجه شدن نداشته باشند احتمالا فکرش را هم نمی کنند.

۲- مهارت های مکالمه ای را تمرین کنید و حتی سر صحبت را باز کنید

سخنان روزمره و کم اهمیت قسمت مهمی از روابط اجتماعی افراد را شکل می ‌دهد، هر‌ چند که تقریبا همه‌ ی ما از این حرف ‌ها متنفریم ولی برای افراد خجالتی این تکنیک بسیار مفید است.

چند موضوع آماده برای صحبت با آدم‌ هایی که می ‌بینید، داشته باشید. مثل اتفاقی خبری و یا نظری درباره‌ ی اتفاقات اطرافتان‌. سوال ‌هایی با پایان باز بپرسید و جواب ‌های نفر مقابل را دنبال کنید. حتی می‌ توانید قبل از اینکه در موقعیت قرار بگیرید، بعضی از این موضوعات را با خود تمرین کنید.

۳- دایره ی دوستی های خود را گسترش دهید

 

افراد خجالتی تمایل دارند دایره دوستی های کوچکتر اما عمیق تری داشته باشند. از این رو است که به معنی متداولی که انتخاب همکارتان به اندازه دوستتان مهم است به انتخاب افراد بپردازید. زمانی را برای افرادی که در زندگی شما هستند اختصاص داده، پاسخگو، گرم و دلگرم کننده رفتار کنید.

۴- بر کارهای درستی که انجام داده اید تمرکز کنید

بعد از برخوردی اجتماعی به جای اینکه به اشتباهات و ایرادات خود فکر کنید، به کارهای خوبی که در آن موقعیت انجام داده اید و اینکه چطور بر یک لحظه ‌ی خجالت ‌آور غلبه کردید، تمرکز کنید. تمرین زیاد، موفقیت‌ های بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

۵- خودتان را دوست داشته باشد

 

تحسین و تقدیر کردن از خودتان را تمرین کنید. برای خودتان یک نامه محبت آمیز بنویسید کارهایی انجام دهید که دوست دارید. زمانی را به شناخت خودتان اختصاص دهید.

۶- آرامش ناشی از اعتماد به نفس

مهارت هایی را که در گذشته آموخته اید یا در حال یادگیری هستید، در اولین فرصت به کار ببندید. با این روش می توانید خود را فردی لایق بدانید و به واسطه نداشتن اطمینان از خود دچار ترس های اجتماعی نشوید و باور کنید که توانا هستید.

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط