روش هایی مفید برای تبدیل شدن به مشاور کسب و کارهای نوپا

بسیاری از متخصصان کسب و کار تمایل دارند که از تخصص خود برای مشاوره به استارتاپ ها بهره ببرند. اما نکته اینجاست که روش کار استارتاپ ها کمی متفاوت از سایر کسب و کارهاست.

معمولا شرکت های بزرگ از خدمات مشاوران متخصص بهره می برند و کسب و کارهای کوچک و استارتاپ ها کمتر به دنبال مشاوره گرفتن از متخصصان و مشاوران هستند. یک مشاور، فرد متخصصی است که می‌تواند گزارش تهیه کند، ارائه‌ ی خوبی داشته باشد و اعضای هیئت مدیره را به انجام کاری متقاعد کند. از طرفی استارتاپ‌ ها در ابتدای کار خود کارمندان زیادی ندارند و هر روز با مشکلات زیادی درگیر می‌شوند؛ بنابراین تمایلی به استفاده از خدمات مشاور ندارند.

مارتین زویلینگ مدیرعامل شرکت مشاوره به استارتاپ‌ ها و کسب‌ و کارهای کوچک می گوید : چند سال پیش کار کردن در شرکت IBM را رها کرد تا از تجربیات خود استفاده کرده و آنها را به عنوان مشاور در اختیار استارتاپ های سیلیکون ولی قرار دهد. اما بعد از مدت کوتاهی فهمید که استارتاپ ها به دنبال مشاور نیستند و حتی از شخصی که مدت‌ زمان زیادی در دنیای کسب‌ و کارهای بزرگ سپری کرده است فاصله می‌ گیرند. آنها به دنبال افرادی بودند که بتوانند چاش ها و مشکلات مربوط به کسب و کارهای نوپا و جدید را مدیریت کنند. زویلینگ با توجه به تخصص و تجربیات خود تصمیم می گیرد به‌ جای مشاوره دادن، خدمات چالش‌ برانگیز بیشتری به کسب‌ و کارها ارائه دهد. افراد زیادی دوست دارند از دنیای کسب‌ و کارهای بزرگ خارج شوند و به دنیای استارتاپ‌ ها بپیوندند.

 

ادامه لیستی از قوانین را برای افرادی که تمایل دارند از کسب و کارهای بزرگ مهاجرت کرده و به دنیای استارتاپ ها وارد شوند، بیان می کنیم.

۱- سعی کنید به سمت فریلنسری بروید

فریلنسری یا کار کردن با قرارداد پیمانی نیازمند نقش‌ های اجرایی به‌ جای نقش‌ های مشاوره‌ ای است. استارتاپ‌ ها و کسب‌ و کارهای کوچک همیشه به یک رهبر پروژه یا مدیر اجرایی موقت نیاز دارند. شخص متخصصی که به دنبال کارهایی با قرارداد طولانی‌ مدت نیست، در اصطلاحات امروزی فریلنسر نامیده می‌شود.

۲- در حرفه ای که مهارت دارید خود را به عنوان یک متخصص معرفی کنید

اینکه تنها خودتان را به عنوان متخصص بازاریابی، طراح و یا رهبر پروژه معرفی کنید برای فردی که به عنوان مشاور است، کافی نیست. شما باید کارهای مفید انجام دهید نه اینکه فقط به دیگران پیشنهاد دهید. بنابراین بهتر است در شبکه های اجتماعی فعال باشید تا به‌عنوان یک فرد فعال در زمینه‌ای که کار می‌کنید شناخته شوید.

۳- در گزارش ها از مدل درآمدی مبتنی بر اعداد و ارقام استفاده کنید

 

در قراردادها و موافقت نامه هایی که براساس پروژه ها تکمیل می شود، به جای نرخ ساعتی، تمرکز بر خروجی های قابل اندازه گیری کسب و کار در مقایسه با زمان صرف شده است. به عنوان مثال در یک پروژه بازاریابی، تنها ارائه‌ی پیشنهاد برای بهبود دادن فرآیند کافی نیست و باید با اعداد و ارقام دقیق همراه باشد.

۴- هر کسب و کار را به عنوان یک مشتری در نظر بگیرید نه موکل

در رابطه ی موکلی طوری به نظر می رسد که فرد مشاور یک شخص همه کاره است. اما اگر کسب و کار را به عنوان یک مشتری در نظر بگیرید، نظرش اهمیت بیشتری خواهد داشت. این نوع روابط تمامی جنبه های خدمات مورد نیاز مشتری مانند اعلام رضایت، تأیید کردن و پیشنهاد دادن مشاور به سایر کسب‌وکارها را نیز شامل می‌شود.

۵- از تمام شیوه های ارتباطی مدرن بهره ببرید

با توجه به گستردگی راه های ارتباطی که امروزه در دسترس هست، هنوز تعدادی از مشاوران خود را تنها به یک روش ارتباطی محدود کرده اند و برنامه‌ ی زمانی مرتبی برای صحبت کردن با مشتری‌های خود ندارند. امروزه راه‌ های زیادی برای برقراری ارتباط وجود دارد. ایمیل، پیامک، تلفن و حتی شبکه‌های اجتماعی راه‌های ارتباطی هستند که مورد استفاده قرار می‌ گیرند. خودتان را تنها به یک روش محدود نکنید و از روشی که مشتری‌ هایتان ترجیح می‌ دهند استفاده کنید.

۶- مهمتر از همه موارد، از نتایج به جای پیشنهاد دادن استفاده کنید

 

شما نمی توانید یک پاورپویت را به عنوان نتایج کار ارائه دهید. اگر مشتری به خدمات و پشتیبانی احتیاج دارد، کاری که تحویل می‌دهید باید شامل خدمات سفارشی‌سازی شده، پیاده‌سازی شده و آموزش آن‌ها باشد. تنها ارائه ی پیشنهادات فایده ای نخواهد داشت. به این نکته توجه داشته باشید در فریلنسری هر فرد به تنهایی یک برند است، بنابراین داشتن یک وبسایت حرفه ای، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و شرکت کردن در کنفرانس‌ها راه‌های جدید تبلیغات و ایجاد ارتباط با دیگران هستند و باید یاد بگیرید که خودتان مسئول تبلیغ کردن خودتان هستید.

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط