نفوذ و قدرت خود را در کسب و کار افزایش دهید

” وجود خود را برای کارفرمایان و حتی مشتریان مهم و ضروری کنید.” حتما قبلا هم این جمله را شنیده اید. اکنون به این سوال فکر کنید که چگونه به رئیسمان نشان دهیم حضورمان برای تیم ضروری است ؟ سرعت تغییرات اقتصادی بالاست و ما در دنیایی با پیشرفت سریع زندگی می کنیم که هر لحظه امکان این وجود دارد که یک نیروی کار با استعداد تر جایگزین شود. بنابراین هر کارمندی باید به کارفرما ثابت کند که وجودش برای پیشرفت شرکت ضروری است و این یک مسئله آسانی نیست. برای انجام این کار تنها کافیست از یک سری عناصر کلیدی کسب و کار اطلاع داشته باشید.

شرکت ها معمولا نقش مردم را در موفقیت خود نادیده می گیرند بنابراین به این مساله فکر کنید که آیا مشتری های شما می دانند که کسب و کار شما دارای چه ویژگی هایی است و این مساله را باور دارند که نمی توانند کسب و کار شما را با دیگری جایگزین کنند؟

مردم گاها غیر منطقی می شوند و اگر انگیزه لازم را پیدا کنند حتی می توانند به کسب و کاری پایان دهند. بنابراین تنها عالی بودن کافی نیست بلکه باید مشتریان خود را به این مساله متقاعد کنید و آنها را پایبند خود کنید تا پشتیبان برند شما باشند. این موضوع در مورد کارمند یک شرکت نیز صدق می‌کند و کارفرما باید اهمیت این شخص را در شرکت درک کند.

قدرت نفوذ در کسب و کار چیست؟

قدرت نفوذ در کسب و کار در واقع به معنای ویژگی های یک شخص است که توسط دیگران درک می شود. در واقع شما بصورت قانونی مالک یا کنترل کننده یک کسب و کار هستید و باید از این مساله استفاده کنید و میزان درگیری مخاطبان با برند را افزایش دهید. به‌عنوان مثال کنترل روی روابط، وب‌ سایت، اپلیکیشن و یا حتی آشنایی با افراد واسطه‌ ای که برای یک کسب‌ و‌ کار مفید باشند، نمونه‌ هایی از نفوذپذیری در کسب‌ و‌ کار هستند.

قوی و یا ضعیف یا بدون بدون نفوذ پذیری

درک قدرت نفوذپذیری معمولا بر عواملی مانند زمان، انرژی و توجه به عوامل مورد نیاز برای جایگزینی متکی است. هرچقدر زمان بیشتر باشد، قدرت تأثیرگذاری نیز بیشتر است.

اگر منابعی که شما مالک آن هستید یا کنترل می کنید به راحتی در یک روز جایگزین شود، به طور موثر هیچ قدرت نفوذی ندارید. اگر بازار پر از جایگزین باشد میزان نفوذپذیری شما تقریبا صفر یا در بهترین حالت ضعیف است. ادراک قوی تر از واقعیت است. اگر طرف مقابل متوجه نفوذ شما نشود، هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نشان نخواهد داد.

یکی از بهترین معیارها برای اندازه گیری قدرت نفوذپذیری شما در شرکت این است که ببینید آیا مقدار آن از حقوق سالیانه‌ ای که می‌ گیرید بیشتر است یا خیر. هرقدر مقدار آن بیشتر باشد یعنی قدرت بالاتری دارید.

چه زمان و چگونه از قدرت نفوذپذیری استفاده کنید

 

اگر احساس می‌ کنید توجه زیادی به شما نمی ‌شود و از بسیاری از مسائل کنار گذاشته می‌ شوید یا احساس می ‌کنید ممکن است اخراج شوید، یعنی زمان نشان دادن قدرت نفوذپذیری فرا رسیده است.

مرحله اول : شما باید تصمیم بگیرید که هدف شما چیست

آیا شما سعی می کنید از نفوذ خود استفاده کنید تا یک معامله خوب انجام شود و یا رشد کند یا زمان آن است که شما روابط خود را با شخص یا مشتری خاصی پایان دهید؟ اکنون تصمیم بگیرید

مرحله دوم : اجازه دهید طرف مقابل دوباره فکر کند

از قدرت نفوذ خود برای حل مسائل و پیش بردن مذاکرات به نفع شرکت استفاده کنید نه اینکه به دیگران زور بگویید. این یعنی مسائل را واضح برای دیگران توضیح بدهید و مقدار کمی از عواقب و خطرات را برای آن‌ها بازگو کنید تا مجددا به شرایط موجود فکر کنند. به یاد داشته باشید که شما در جنگ با دیگران نیستید و اگر هدفتان این است که شرایط ادامه پیدا کند، نباید به طرف مقابل فشار وارد کنید. فقط کافی است کمی تنش ایجاد کنید تا مسیر گفتگو مطابق میل شما پیش برود. به یاد داشته باشید که استفاده از قدرت نفوذ تنها زمانی کاربرد دارد که منافع شما و طرف مقابل حفظ شود؛ بنابراین به طرف مقابل هم فرصت فکر کردن بدهید و بگذارید تمام جوانب کار را در نظر بگیرد.

مرحله سوم : راه حل را به وضوح مشخص کنید.

 

اگر صحبت های شما قانع کننده باشد مطمئن باشید طرف مقابل از موضع سرسختانه خود کوتاه می آید و به دنبال راه حل خواهد بود. بنابراین از قبل فکر کنید و راه حل خود را در پایان مذاکره ارائه دهید. سپس کمی زمان بدهید تا او نیز با در نظر گرفتن تمام جوانب تصمیم بگیرد.

قطع روابط متقابل

همانطور که بیان شد نشان دادن میزان نفوذپذیری گاهی اوقات برای قطع روابط می باشد. بنابراین اگر تصمیم به قطع روابط دارید، به طرف مقابل فشار وارد نکنید و اصطلاحا فرش را از زیر پایش نکشید. هر چقدر روند خروج و قطع روابط بیشتر طول بکشد شاید طرف مقابل تصمیم بگیرید با پرداخت حقوق بیشتر شما را در شرکت نگه دارد. سریع تصمیم ‌گیری نکنید. کمی زمان بگذارید و تمام شرایط را با دقت بررسی کنید.

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط