نقش تحقیقات بازاریابی در رشد کسب و کار – قسمت اول

نقش تحقیقات بازاریابی در رشد کسب و کار

در این مقاله در زمینه تحقیقات بازاریابی به شما کمک می کنیم تا بصورت عملی مشتریان و رقبایتان را بهتر بشناسید و در طی آن به شناخت بهتری از سازمان خود برسید و پاسخ به این سوال مهم که چه چیز محصولات شما را بهتر یا بدتر از محصولات رقبا می کند؟

همه می دانند راز رشد یک کسب وکار در میزان نفوذ آن به به بازار است و برای نیل به این هدف ،قدم اول تحقیقات بازاریابی است. مثال واضح نفوذ به بازار این است که اگر مثلا کار شما تولید رب گوجه فرنگی است چه میزان از مردم به عنوان مصرف کنندگان نهایی و چقدر از واسطه ها و توزیع کنندگان به عنوان حلقه واسط کالای شما را میشناسند و تمایل به عرضه آن در بازار دارند

صاحبان کسب وکارهای بزرگ، شرکت های تحقیقاتی را استخدام می کنند و این شرکت ها هم به منظور نظرسنجی های گسترده ،گروه هایی گسترده تری را با صرف هزینه های سنگین تشکیل میدهند که نتیجه آن صدها برگه پر از آمار و نمودار و جدول است که در آخر شاید کمک چندانی به شما نکند. اما ما میخواهیم روش ساده و مؤثری برای کسب اطلاعات در مورد مشتریان و رقبا و پیاده سازی استراتژی مناسب برای رشد کسب و کارتان به شما معرفی کنیم.

هدف از تحقیقات بازاریابی

صاحبان کسب وکارهای بزرگ، شرکت های تحقیقاتی را استخدام می کنند و این شرکت ها هم به منظور نظرسنجی های گسترده ،گروه هایی گسترده تری را با صرف هزینه های سنگین تشکیل میدهند که نتیجه آن صدها برگه پر از آمار و نمودار واگر از من بپرسید اصلا هدف از تحقیقات بازاریابی چیست ؟ در یک کلام به شما می گویم هدف یافتن ایده های جدید و بهتری برای رشد کسب و کار است، بدین شکل که استراتژی های تازه ای را به ذهن آورد، یا کمک کند موقعیت های عالی تجاری جدیدی را کشف کنید.

روش های ساده تحقیقات بازاریابی

  1. در نشریات ،سایت ها ،صفحات و کانال های اجتماعی مربوط به کسب و کارتان مشترک شوید.
  2. با افرادی از داخل و خارج کارتان رابطه داشته باشید تا در جریان ایده ها و واقعیات جدید قرار بگیرید.
  3. همواره نظر مردم را در مورد محصول و خدمات خود جویا شوید. (هر بازاریاب و مدیری باید یک دفترچه برای جمع آوری ایده های جدید در جیب یا کیف خود داشته باشد و هر روز نظرها و ایده هایی از مردم را در آن یادداشت کند. خودبه خود این کار به عادت تبدیل می شود و این عادت شما را به درون بازار می کشاند تا از فروشنده ها، کارمندان، مشتریان و افراد غریبه در مورد ایده ها و پیشنهادهایشان سؤال کنید.)

تحقیقات بازاریابی برای ایجاد پیوندهای احساسی

یکی از رازهای مهم بشری این است که همیشه با احساس خود خرید می کند و سپس با دلایل منطقی یا اصطلاحا عقل خود آن را توجیه می کند. پس چرا شما از این قاعده استفاده نکنید ؟ چرا خرید از محصول یا خدمت را با ایجاد احساسی خوشایند در مردم گره نزنید ؟

هیج وقت فراموش نکنید واکنش افراد به محصول و خدمات شماست که موفقیت و سرنوشت محصول شما را رقم می زند. بعنوان مثال اگر کسب و کار شما به نوعی است که مردم باید برای دریافت محصول یا خدمت شما مدتی را در صف معطل بشوند و احساس رنج آور انتظار و اتلاف وقت را تجربه کنند ،بجای آن این انتظار را برای آنها خوشایند کنید .چطور ؟دقیقا مانند همان کاری که بانک های خصوصی در ابتدای کار خود در ایران شروع کردند . آنها با ساخت سالن های انتظار شیک ، گذاشتن آب سرد کن و یک فلاکس چای ساده ،قرار دادن مجله و روزنامه بر روی میزها و انتخاب کارمندان خوش برخورد و خوش اخلاق در باجه ها بطور کلی آن احساس اعصاب خورد کن و متشنج صف های طویل بانک های دولتی را در اذهان مردم تغییر دادند. برای رشد کسب و کارتان لازم است از رنج مردم بکاهید.

پایه ریزی تحقیقات بازاریابی

قبل از هر تصمیمی در زمینه تحقیقات بازاریابی لازم است از خودتان بپرسید منطق پشت آن تصمیم تا چه حد محکم است و اینکه فایده-هزینه این تصمیم چیست ؟ وقتی با چنین تفکری پیش می روید، اغلب درمی یابید که واقعاً نیازی به تحقیق ندارید . مثلاً شما برای این که بفهمید آیا نحوه ی ارائه محصولتان مناسب است یا نه؟ این پریش را مطرح کنید: « آیا محصول به درستی ارائه شده یا نحوه ارائه آن باید تغییر کند؟» با بپرسید که « مردم در حال حاضر چه درکی از کیفیت و عملکرد محصول ما دارند؟ محصول ما را در مقایسه با رقبای مطرح چگونه می بینند؟ و اینکه مشخصه محصول ما چیست؟» اگر پاسخ تمام این سوال ها را بدانید موفق می شوید تصمیم درست و مناسبی بگیرید زیرا تا زمانی که نمی دانید چه تصمیماتی باید بگیرید، تحقیق بازاریابی بی فایده است.

مشاهده ی رفتار مشتریان بهترین معیار در تحقیقات بازاریابی

قبل از هر تصمیمی در زمینه تحقیقات بازاریابی لازم است از خودتان بپرسید منطق پشت آن تصمیم تا چه حد محکم است و اینکه فایده هزینه این تصمیم چیست ؟ وقتی با چنین تفکری پیش می روید، اغلب – درمی یابید که واقعاً نیازی به تحقیقدر تحقیقات بازاریابی دست اول در سراسر دنیا، بوسیله پاسخ های مردم به سؤالات اطلاعات را جمع آوری می کنند. در علم بازاریابی داستان جالبی داریم که همیشه به خود گوشزد می کنیم و این است که ،مدیران یک آکوریوم پارک در پی کشف این بودند که کدام بخش مجموعه بیشترین جذابیت و محبوبیت را دارد. آن ها محققی را برای نظرسنجی استخدام کردند، اما محقق گفت که خود را به زحمت نیندازید، در عوض به آن ها پیشنهاد کرد که کف سالن را بررسی کنند و ببینند در روزهای بارانی ردپاها و مسیرهای حرکت چگونه است؟ شواهدی که از این کار به دست آمد، محبوبیت ها و جذابیت های مربوط به آکواریوم را آشکار کرد. زمین جلو قسمت های دیدنی بیشترین را کثیفی را داشت. و مسیرهای کثیف شده و گِلی به قسمت های دیدنی و جذابی می رسید که بازدیدکننده ها اول ازهمه ترجیح داده بودند آن را تماشا کنند. در واقع به دوروبر خود نگاه کنید، مشتریان همه جا هستند. فقط کافیست که مشاهده کنید ،به دیدن بسنده نکنید.

در مقالات بعدی ما به ایده های تحقیقات بازاریابی کم هزینه و بیان عملی راهکارهای جمع آوری اطلاعات و تحلیل آنها می پردازیم تا شما را در نهایت به مرحله ای برسانیم که به ایده هایی جدید در کسب و کارتان برسید .ایده هایی که چطور به محصولات یا خدمات جدید برسید یا به شیوه نویی از ارائه آنها و رساندن صدایتان به تعداد بیشتری از مخاطبان جامعه هدف .
با ما همراه باشید.

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط