چگونه اعتیاد ذهن خود به خبرهای بد را از بین ببریم

آیا مغز شما برای توجه به اخبار بد مورد برنامه ریزی شده است؟ در مطلب به شما یاد می دهیم که چگونه آن را متوقف کنید.

این روزها از هر طرف خبرهایی به گوش می رسد که در ذهن انسان این تلقی را ایجاد می کند که دنیا دارد به آخر می رسد. از خبرهای سیاسی گرفته تا تغییرات آب و هوا و اقتصاد، خبرهای منفی و بد در همه جا ما را احاطه کرده اند.

در واقع مشکل فقط این نیست که اتفاقات وحشتناکی در سراسر جهان در حال اتفاق افتادن است، بلکه ذهن ما نیز بیشتر اسیر توجه به اخبار نارضایتی است. روان‌شناسان آن را ” منفی‌گرایی ” می نامند و معتقدند این جزو اولین موضوعاتی است که در کودکی می‌ آموزیم.

در حالی که این منفی گرایی به اجدادمان کمک کرده است که در برابر شرایط تهدیدکننده زندگی هشیار باشند، امروزه این رویکرد درجهت خوشبختی و سالم ماندن و حتی بهره‌ وری به‌ نظرمان می ‌آید.

چرا خواندن و یا تماشای اخبار بد، به عنوان اولین کار در ابتدای صبح برایمان مضر است ؟

در اینجا دو مسئله وجود دارد. اولین مسئله زمانی است که ما اخبار بد را می شنویم. مطالعات محققان نشان می دهد تنها سه دقیقه گوش دادن اخبار بد در ابتدای صبح ( در مقایشه به خبرهای روحیه دهنده ) می تواند خلق و خو و حالت روحی شما را برای بقیه روز خراب کند.

مشکل بعدی این است که محتوای اخبار به سمت خبرهای بد گرایش پیدا کرده است. طبق تحقیقات دانشمندی به نام کالو لیتارو، که از تکنیک واکاوی احساسات برای ارزیابی بار احساسی مقالات منتشر شده در نیویورک تایمز استفاده کرده است، خبرها به‌ طرز روز افزونی از سال ۱۹۷۰ به‌ بعد دلگیرتر و غم‌ افزاتر شده‌ اند. مقالات بررسی‌ شده بین سال‌ های ۱۹۴۵ تا ۲۰۰۵ منتشر شده و مجموعه‌ ای از مقالات گوناگون ترجمه‌ شده از ۱۳۰ کشور جهان بوده‌ اند.

برای مبارزه با چرخه اخبار بد، آهسته حرکت کنید و نجنگید

هر کس می خواهد از اطلاعات و خبرها آگاه باشد. با این حال، قرار گرفتن در معرض خیلی زیاد اخبار، به ویژه اخبار منفی، می تواند به طور جدی بر روحیه و توانایی خردمندی و منطقی بودن ما تأثیر بگذارد. پس چه کار کنیم ؟

به عنوان اولین کار می توانیم با کم کردن چرخه اخبار شخصی خود شروع کنیم. استفاده از گوشی‌ های هوشمند و دریافت نوتیفیکیشن‌ های فوری و اپلیکیشن‌ های خبری، اخبار داغ (به‌ خصوص اخبار منفی) را سریع دردسترس ما قرار می‌ دهند و یا حتی بدتر از آن، این اخبار را بدون رضایت ما برایمان ارسال می کنند.

برای شکستن این چرخه، نویر ایل، نویسنده و طراح رفتار، پیشنهاد می کند روزنامه های چاپی را به جای خبرهای آنلاین مطالعه کنیم.

او این مساله را اینگونه توضیح می دهد که از اخبار روز، تنها به اندازه‌ ای باخبر می‌ شود که صفحه‌ اخبار روزانه خبرهای مهم‌ تر را اعلام کرده است. او به سردبیرانی اعتماد می‌ کند که فقط به خلاصه‌ مهم‌ ترین خبرها می‌ پردازند و مجبور نیست هربار با خواندن نوشته‌ هایشان با اشتیاق درجهت دنبال‌ کردن و به‌ روزنگه‌ داشتن اطلاعاتش راجع‌ به اخبار جدید مبارزه کند.

اما کاهش سرعت چرخه اخبار یک راه حل کامل نیست. ما هنوز باید با اطلاعات غلط و قابلیت اطمینان منابع خبری مقابله کنیم. تهدید “اخبار جعلی” و چرخه های خبری بسیار سریع مسئولیت بررسی خبرها را برای خواننده ایجاد می‌ کند تا بتواند اخبار موثق را از اخبار ناموثق تشخیص بدهد.

کو مارک نیز بر تعادلی سالم در طول روز تمرکز می ‌کند. او می گوید، دنیا در سال ‌های اخیر تغییراتی اساسی کرده و ورود بی‌ اجازه‌ بعضی از اخبار و اطلاعات، به امری اجتناب‌ ناپذیر تبدیل شده است. فکر می‌ کنم بیشتر از گذشته نیاز است که در لحظه آگاه باشیم، اما حداقل تلاش کنیم تا قبل از زمان ناهار از اخبار دوری کنیم. استراتژی من برای مدت‌ها به این شکل بوده است:

– در اغلب اوقات گوشی موبایل را بی ‌صدا نگه می ‌دارم و صفحه‌ نمایش آن را به پشت روی میز می‌ گذارم.

– سال ‌ها پیش فیسبوک را ترک کردم و شاید تنها دوسه مرتبه در سال آن‌ هم برای خبرگرفتن از دوستان و فامیل به آن وارد شوم.

– میزان نور درون ساختمان و مسافت دید چشم را هر یک ساعت یک‌بار تغییر می ‌دهم. برای مثال، به بیرون از ساختمان می‌ روم و به دوردست نگاه می‌ کنم. شما هم می ‌توانید در دوره‌ زمانی مشخصی چنین کاری انجام دهید و به‌طور کل حدود ده تا سی دقیقه پیاده ‌روی کنید.

– وسط روز تمرین ورزشی می‌ کنم.

در واقع این نوعی همدردی است تا بدانی در مبارزه علیه سیل ناپایداری از اخبار بد تنها نیستیم. به نظر می رسد هر کسی، از روزنامه نگار گرفته تا افراد معروف به نوعی بین آگاهی و غرق شدن در آن درگیر هستند. با این حال، اگر می خواهیم شادتر و کارآمدتر باشیم، نباید اجازه بدهیم منفی‌ نگری روزهای ما را درخود غرق کند.

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط