چگونه به مغز خود آموزش دهیم مثبت نگر باشد ؟

طبق تحقیقات انجام شده، انسان ها می توانند به طور متوسط روزانه ۱۲ تا ۶۰ هزار فکر در مغز خود پردازش کنند.جالب است نه ؟ عده ای بر این باورند که ۸۰ درصد این افکار، منفی هستند و مغز انسان ها بیشتر یاد گرفته است منفی نگر باشد تا مثبت نگر، اما این خیلی جذاب نیست !

دکتر لورتا برونینگ نویسنده کتاب ” علم مثبت اندیشی و عادات یک ذهن خشنود ” می گوید : ” مغز ما برای ایجاد شادی طراحی نشده است، آنطور که ما آرزو داشتیم. مغز ما برای تداوم و حفظ بقا تکامل یافته است. مغز هورمون‌ های شادی (دوپامین، سروتونین و اکسیتوسین) را ذخیره می‌ کند تا در مواقعی که با نیازهای حیاتی مواجه می‌ شود از آن‌ها استفاده کند. این امر به ما انگیزه می دهد تا اقداماتی را انجام دهیم که هورمون های شیمیایی شادی را تحریک کنند. بدتر اینکه، زمانی که شما تلاش می‌ کنید خود را شاد کنید، می‌ توانید بر عکس، هورمون‌ های نارضایتی خود را تحریک کنید. مخصوصا اگر در پایان یک روز کاری پرتنش باشید. “

هنگامی که مغز ما به نکات منفی توجه می کند موجب کاهش بهره وری، خلاقیت و مهارت های تصمیم گیری ما خواهد شد. چرا که افکار منفی تأثیرات بزرگتری نسبت به افکار مثبت دارند. دوباره این تکامل را پشت سر می گذارد. بقای انسان به توانایی محافظت از خویشتن و دوری از موقعیت‌ های خطرآفرین بستگی دارد.

اما خبر خوب این است که شما می توانید با تکنیک هایی به مغز خود آموزش تا مثبت فکر کند، در ادامه با تعدادی از این تکنیک ها آشنا خواهید شد :

۱- افکار خود را دنبال کنید

ابتدا باید از پیگیری افکار خود شروع کنید و هرچه از ذهنتان می گذرد را زیر نظر قرار دهید، حتی اگر تنها ۱۰ دقیقه بتوانید این کار را انجام دهید. از آنجایی که ذهن ما عادت دارد، ممکن است متوجه شوید که مدام افکار منفی به ذهنتان خطور می کند. آیا شما در مورد سفری در آینده مضطرب هستید؟ آیا محیط کار شما پرتنش و پر استرس است؟ آیا شما در مورد مشاجره ای که با همسرتان داشته اید ناراحت هستید؟

هنگامی که متوجه شوید کدام فکر منفی بیشتر شما را ناراحت می کند، می توانید شروع به کار بر روی یک راه حل، برای حل مشکل کنید. به عنوان مثال، اگر یکی از همکارانتان موجب ناراحتی شما می شود، نزد رئیس خود بروید و بپرسید که آیا می‌ تواند شما را به یک بخش دیگری که در آن تعامل‌ های منفی کمتری دارید منتقل کند؟

۲- روزانه ۳ نکته مثبت در زندگی روزمره خودتان پیدا کنید

قبل از رفتن به خواب، می توانید به راحتی مغز خود را تمرین دهید. روز خود را مرور کنید و در مورد سه چیز خوب که در آن روز اتفاق افتاده فکر کنید. مثلا شخصی برای شما یک فنجان قهوه آورده است، یک غروب آفتاب زیبا و شگفت آور یا آشنایی با یک مشتری جدید. حتی کوچکترین چیزها مانند تعریف، صرف ناهار با دوست قدیمی و .. که موجب شادی شما می شود را از قلم نیاندازید.

۳- از یک نفر سپاسگزاری کنید

قدردانی واقعا مهم است. تحقیقات نشان می دهد که قدردانی کردن نتایج مثبت زیادی به همراه دارد. سپاسگزاری نه‌ تنها ذهن را خوش‌ بین می‌کند بلکه از بیماری‌ های انسداد شرایین هم جلوگیری می‌ کند. خریدن هدیه و یا کارت قدردانی می‌تواند نقطه‌ شروع خوبی باشد؛ اما به اشتراک گذاشتن قدردانی و سپاسگزاری با دیگران بسیار موفق‌ تر عمل می‌کند.

۴- کمک به دیگران

 

شما می توانید در کارهای خیریه شرکت کنید یا به نیازمندان کمک مالی کنید. حتی می توانید کارهای کوچکتری انجام دهید که موجب ایجاد احساس شادی و رضایتمندی در شما شود، مانند دعوت دیگران به قهوه ف انجام خریدهای یک فرد ناتوان و …

۵- با افراد مثبت خود را احاطه کنید

از آنجایی که احساسات دیگران به شما نیز سرایت می کند، بنابراین سعی کنید فقط افراد مثبت را در اطراف خود نگه دارید و با آنها معاشرت کنید. افرادی که الهام بخش شما باشند و قدرت و انگیزه شما را افزایش دهند.

۶- بازآموزی ضمیر ناخودآگاه و بهبود درونی

 

گاهی اوقات برای تبدیل شدن به یک فرد مثبت تر، ما باید از تجارب منفی گذشته درس بگیریم و ببینیم چرا تمام مدت آن‌ ها را با خودمان حمل کرده‌ ایم. تمریناتی مانند جملات مثبت و انگیزشی، برنامه‌ ریزی عصبی کلامی (NLP) و تصدیق خود جلوی آینه می تواند برای کشف و ترمیم این زخم ها کمک کند. این تمرین‌ها می‌ توانند به شما کمک کنند برای خودتان یک سیستم باوری جدید و مثبت بسازید.

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط