چگونه یک بیزینس پلن (طرح توجیهی کسب و کار) موفق بنویسیم ؟

بیزینس پلن یا همان طرح کسب و کار از جمله ملزوماتی است که کارآفرینان، به شدت به آن احتیاج دارند، به ویژه این روزها که بدون داشتن بیزینس پلن، وام برای راه انداختن کسب و کار در کار نیست.

اولین و شاید حیاتی‌ترین قدم به سمت ساخت یک استارتاپ موفق نوشتن طرح کسب‌و‌کار یا Business Plan است. فلسفه‌ی اصلی این طرح تبادل نظر و بیان اهداف با تمام ذی‌نفعان پروژه بوده که در آن مسیر رسیدن به نقطه‌ی ایده‌آل مشخص و ارزیابی می‌شود.

بیزینس پلن یا طرح کسب و کار چیست؟

بیزینس پلن که آن را «طرح کسب‌وکار» ترجمه می‌کنند به منظور کمک به شما برای رسیدن به اهداف کسب‌ و کارتان طراحی می‌شود. وقتی طرح کسب‌وکار را به صورت شفاف و متقاعد‌ کننده تنظیم کنید، در هر مرحله از کار تمرکزتان را برای رسیدن به اهداف فردی و مالی هدایت خواهد کرد. یک بیزینس پلن خوب همچنین می‌تواند افراد و سازمان‌هایی مانند بانک‌ها را به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار شما ترغیب کند.

در این مقاله می خواهیم مروری کلی بر چگونگی نوشتن یک بیزینس پلن موفق داشته باشیم و شما را با مراحل آن آشنا کنیم.

خلاصه اجرایی

خلاصه اجرایی، اولین بخش از یک طرح توجیهی کسب و کار است که به طور معمول در پایان کار نوشته می شود. در این بخش شما خلاصه یا چکیده ای از سایر بخش های طرح کسب و کار خود را بیان می کنید، به علاوه اینکه اطلاعات پایه در مورد کسب و کارتان مانند نام و محل کسب و کار، شرح کار، محصولات یا خدمات، تیم مدیریت شما و بیانیه ماموریت شما را شامل می شود.

معرفی شرکت

در این بخش،جزئیات حیاتی در مورد شرکت شما از قبیل این که شرکت شما در کجا قرار گرفته است، بزرگی شرکت شما، در حال حاضر چه کاری انجام می دهید و به دنبال دستیابی به چه چیزی هستید بایستی بیان گردد.

این می تواند یک برچسب باشد، اما اغلب اگر کلیت کار شما را تعریف کند موثرتر است.

تجزیه و تحلیل محیط کسب‌ و‌ کار

 

به معرفی و ارزیابی محیط کسب‌و‌کار خود بپردازید. در این بخش حتما به روند‌های موجود در بازار برای شناسایی نقاط مهم توجه کنید

محصولات و خدمات

بخش محصولات یا خدمات طرح کسب و کار شما باید به وضوح محصولات و خدماتی که به فروش می رسد را با تأکید بر ارزشی که به مشتریان ارائه می دهد، توضیح دهد. این بخش همچنین شامل اطلاعات قیمت گذاری، مقایسه محصول با محصولات یا خدمات مشابه در بازار و طرح های پیشنهادی آینده خواهد بود.

تحلیل بازار و رقبا

استراتژی‌های بازار را که از تجزیه ‌و تحلیل دقیق بازار به دست آورده‌اید تعریف می‌کنید. یک نیروی تحلیل ‌گر بازار، کارآفرین را با تمام جوانب بازار آشنا می‌کند به‌طوری‌که بازار موردنظر به‌خوبی تعریف شود و سهم شرکت از فروش در بازار روشن باشد.

معمولا رقبا یا به صورت مستقیم در یک بازار با شما در حال رقابت هستند یا در بازارهای موازی دیگر برای شما خطری بالقوه ایجاد می‌کنند. شما باید توانایی شناسایی آن‌ها را داشته باشید و بتوانید مزیت‌های رقابتی خود را در برابر این رقبا به درستی تعریف کنید.

تحلیل مالی

 

در این بخش تمام برنامه‌های شما در قالب اعداد و محاسبات خود را نشان می‌دهند. شامل جزئیات مالی کسب و کار شما در حال حاضر، نیازهای مالی برای رشد آینده و همچنین برآورد هزینه های عملیاتی آتی شما باشد.

ضمیمه ها و اطلاعات پشتیبانی

حالا باید تمامی مدارکی را که در صورت نیاز باید ارائه کنید ضمیمه طرح خود کنید. این بخش ممکن است شامل نمودار، آمار، عکس، مواد بازاریابی، تحقیق و سایر اطلاعات مربوطه باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که یک کارآفرین با تهیه یک طرح کسب و کار خوب، میتواند اثر عوامل داخلی و خارجی را بر روی تجارت خود بررسی کند و تصمیم گیری را برای سرمایه گذاران آسان نماید.

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط