کدامیک بهتر است، برند محبوب یا برند قابل اعتماد ؟

افراد بیشتر به سراغ محصولات شرکت هایی می روند که به آنها اعتماد دارند در حالی که شاید چندان معروف نباشند، اگر شرکتی محبوبیت زیادی داشته باشد اما نتواند اعتماد مردم به محصولات خود را جلب کند در جذب مشتری و فروش شکست خواهد خورد.

محبوبیت محصولات و برند شما برای کسب و کارتان بسیار مهم است. به عنوان مثال شرکت اپل خود را به عنوان برندی دوستانه و در دسترس به مردم معرفی کرد که این مساله باعث محبوبیت و فراگیر شدن محصولات این شرکت در بین مردم شده است و این شرکت توانسته خود را در صدر محبوب ترین برندها در حوزه کاری خود قرار دهد. بنابراین همواره سعی کنید به روش های مختلف محبوبیت برند خود را در بین مردم افزایش دهید.

اما شما قطعا نیاز دارید اعتماد مشتریان به محصولات خود را نیز افزایش دهید، چرا که افراد با شرکت هایی که به آنها اعتماد دارند بیشتر همکاری می کنند و قطعا بیشتر از محصولاتشان بهره می برند.

اعتماد یعنی صادق بودن با مشتریان و این مساله امری ضروری در کسب و کار است. در نتیجه اگر برندی نتواند اعتماد مشتری را جلب کند و از این مساله غفلت کند نمی تواند کسب و کاری موفق و رو به پیشرفت باشد.

در این مطلب شما را با موضوعاتی که ممکن است با غفلت از آنها اعتماد مشتریان را از دست دهید آشنا می کنیم :

۱- دارای وبسایتی نامناسب برای معرفی کسب و کارتان باشید

 

اولین جایی که یک مشتری برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره برند و محصولات شما به آن مراجعه می کند، وبسایت شماست. اگر شما دارای وبسایتی نامنظم و با طراحی نامناسب و شلوغ باشید هرگز نمی توانید اعتماد مشتری را جلب کنید. یک وب‌سایت مناسب باید نشان دهد در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند، چگونه به مشتری سود می‌رساند و چه وجه تمایزی نسبت به سایر رقبا دارد.

وبسایت شما چهره برند شماست. وبسایت مناسب باید دارای صفحه اولی مرتب و منظم باشد و خیلی شلوغ نباشد، فونت مناسبی برای مطالب موجود در وبسایت انتخاب شود. وبسایت شما چهره برند شماست.

۲- دریافت نظرات مثبت مشتریان راضی از محصولات شما

طبق تحقیقات انجام شده، ۹۹ درصد از مشتریان نظرات کاربران و افرادی که از محصولات شما استفاده کرده اند را مطالعه می کنند و ۸۸ درصد این افراد به آنچه می خوانند اعتماد می کنند و ۷۲ درصد این افراد بعد از خواندن نقدها و نظرات مشتریان برای خرید اقدام می کنند. در نتیجه هیچ تبلیغ بهتر از دریافت نظرات مشتریان راضی از محصول برند شما نیست.

۳- عدم حضور فعال در شبکه های اجتماعی

 

این مساله با مورد قبلی نیز مرتبط است. اگر برند شما در شبکه های اجتماعی حضوری فعال نداشته باشد اینطور به نظر می رسد که این برند یا کسب و کار خود را متوقف کرده است و یا بودجه کافی برای استخدام متخصص این حوزه را ندارد. اگر برند شما با مردم تعامل نداشته باشد اینطور به نظر می رسد که نظر مشتریان برایش مهم نیست و در نتیجه اعتماد مردم به برند از بین خواهد رفت.

۴- اطلاعات درستی در اختیار افراد قرار نمی دهید

هیچ چیزی بیشتر از اطلاعات اشتباه در مورد محصول یا خدمات شما نمی‌تواند اعتماد مشتری را نسبت به برند از بین ببرد. صداقت و شفافیت جزء اولین اصول جذب اعتماد هستند و باید در تمام مراحل ارتباط با مشتری مانند خدمات پس از فروش رعایت شوند. به‌عنوان مثال برندی به مشتری، تاریخ مشخصی را برای تحویل نتایج قرارداد، قول داده است؛ اما به دلایلی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و برای همیشه اعتماد خود را نزد مشتری از دست می‌دهد.

۵- به ارتباطات اهمیت نمی دهید

امروزه روش‌های تبلیغاتی متفاوتی نسبت به روش های قدیمی برای جذب مشتری به کار می رود و برندهایی که مشتری را به طور مستقیم برای خرید محصول ترغیب می‌کنند شانس زیادی ندارند. به همین دلیل برندهایی در بازاریابی موفق هستند که اطلاعات مفیدی در مورد محصولات برند بدهند و مشتری را به شکل غیر مستقیم نسبت به خرید ترغیب کنند. به‌عنوان مثال یک شرکت خدمات بیمه عمر باید در وبسایت خود مطالبی در مورد اهمیت سلامت، سبک زندگی و اهمیت خانواده منتشر کند تا اطمینان و اعتماد مشتری را جلب کند.

سخن پایانی …

درنهایت باید بگوییم یکی از بهترین راه‌ها برای جلب اعتماد مشتری این است که خودتان را جای آن‌ها بگذارید و ببینید چه انتظاراتی از محصول شما دارند. آن‌ها می‌دانند هدف همه‌ی کسب‌وکارها پول درآوردن است اما ترجیح می‌دهند از برندی خرید کنند که برای رفع مشکلی خاص به آن‌ها کمک می‌کند. برای جلب اعتماد مشتری، خودتان و کاری که انجام می‌دهید را صادقانه به آن‌ها معرفی کنید. با این کار نه تنها اعتماد مشتری را جلب می‌کنید بلکه شاید به برند محبوب آن‌ها تبدیل شوید.

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط