کسب و کارهای نوپا چگونه می توانند تبلیغات خود را شروع کنند

چطور باید شروع به تبلیغ استارتاپ خود کنم ؟ این سوالی است که ذهن تمام افرادی که تازه کسب و کار نوپایی را راه اندازی کرده اند را درگیر می کند. این امر کاری دشوار است زیرا کسب و کارهای نوپا همانند کسب و کارهای لوکس و با پیشینه بالا یک استراتژیست برای برنامه ریزی تبلیغات و یا حتی آژانس تبلیغاتی برای تبلیغات موثر و مفید ندارند. کسب و کارهای نوپا بودجه‌ی کمتری نسبت به شرکت‌های بزرگ دارند و به همین دلیل تبلیغ کردن برای آنها بسیار مهم و حیاتی است. اینگونه کسب و کارها اگر در پروژه تبلیغاتی خود شکست بخورند با توجه به محدودیت منابع مالی، احتمالا دیگر شانس دومی برای برای انجام این کار نخواهند داشت. اما یکسری استراتژی‌ها به استارتاپ‌ها کمک می‌کنند که شانس خود را برای موفقیت در تبلیغات بالا ببرند.

اولین سوالی که کسب و کارهای نوپا استارتاپ ها باید در شروع کار از خود بپرسند این است که تبلیغات چه تاثیری روی کار آن ها خواهد گذاشت. این یک ذهنیت اشتباه و البته رایجی بین افراد است که هدف تبلیغات تنها افزایش میزان فروش محصولات است. این نوع تفکر حتی در میان تعداد بسیار زیادی از برندهای معروف نیز وجود دارد. افزایش فروش تنها یکی از نتایج تبلیغات خوب و حرفه ای است و یک تبلیغات مناسب فواید بیشماری را برای شما خواهد داشت. به‌عنوان مثال تبلیغات می‌تواند برای افزایش میزان آگاهی، ارزیابی مثبت از برند یا تشویق مشتری‌ها به استفاده از دموی محصولات به کار رود، و هرکدام از این نتایج می تواند منجر به فروش بیشتر محصولات شود. اما به این نکته دقت کنید هرکدام روی بخش ویژه‌ای تمرکز می‌کنند که روی نحوه‌ی تبلیغات اثر می‌گذارد.

به عنوان مثال برخی از محصولات شرکت ها روی وجه تمایز خود نسبت به سایر برندها بسیار کار کرده اند و این وجه تمایز به اندازه ای بارز است که دیگر نیازی به تبلیغات گسترده ندارند. در این شرایط است که مشتری با آگاهی از این وجه تمایز به سرعت به سمت آن کشیده می شود و درواقع مشتری ها نیازی به تبلغات وسیع برای فهم مزایای محصول ندارند. این شرکت ها و برندها تنها کاری که برای تبلیغات انجام می دهند این است که مشتری را از این وجه تمایز آگاه می کنند و نحوه خرید محصول ر توضیح می دهند. اما گاهی اوقات شرایط کاملا برعکس این حالت است. در این حالت مشتری هیچ اطلاعی از محصول ندارند و نمی دانند که این محصول چه کمکی به آنها می کند و یا برای انجام چه کاری مورد استفاده قرار می گیرد. در این شرایط تنها آگاهی دادن به مشتری کافی نیست بلکه فروشنده باید اطلاعات لازم و کافی را به مشتری بدهد، نحوه‌ی استفاده از آن را توضیح دهد و مشتری را برای خرید محصول ترغیب کند.

بنابراین اولین مساله ای که در تبلیغات باید مد نظر قرار دهید این مساله است که : ” هدف از تبلیغات چیست ؟ “

دومین نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که کسب و کارهای نوپا برخلاف شرکت های با سابقه و بزرگ هیچگونه دیدی نسبت به مشتری و نیازهای آن ندارند. به زبان ساده تر آنها اطلاعات کافی درباره روانشناسی مصرف کنندگان خود ندارند. این موضوع می تواند یک مسله جدی باشد چرا که نمی‌دانند که از چه روشی باید برای تبلیغات استفاده کنند. استارتاپ ها از ۲ روش برای حل این مشکل می‌توانند استفاده کنند:

با اینکه ما در عصر دیجیتال زندگی می کنیم اما نباید قدرت مکالمات حضوری و نظرسنجی ها را نادیده گرفت. تعداد بسیار زیادی از کسب و کارهای نوپا تنها از طریق صحبت کردن با مشتریان هدف اطلاعات زیادی را کسب می کنند. البته این به این معنا نیست که استارتاپ‌ها باید استفاده از امکانات دیجیتال را فراموش کنند، بلکه باید به این مساله به عنوان راه حل دوم نگاه کرد. شرکت ها با استفاده از تبلیغات دیجیتال می‌توانند استراتژی‌های متفاوت را امتحان کرده و به اطلاعات مفیدی از مشتری‌ها دست پیدا کنند. به عنوان مثال اگر کسب و کاری چند ایده برای کمپین تبلیغاتی خود دارد می تواند از طریق تست آزمایشی بهترین ایده را انتخاب کند و روی آن سرمایه گذاری کند. با این کار اطلاعات مفید و ارزشمندی از رفتار مشتریان بدست می آید که از آن ها می توان برای انتخاب یک استراتژی مناسب برای تبلیغات استفاده نمود.

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط