۱۱ راه آسان که برای رهایی از تنبلی می توانید انجام دهید

دیگر متهم کردن خود مبنی بر این که چرا تنبلی کرده اید و کارها را انجام نداده اید، را متوقف کنید و شروع به تمرکز بر تمام دلایلی که شما باید آن کارها را انجام می دادید، کنید. تنبلی و سستی یکی از عادت های مضری است که در افراد مختلف دلایل مختلفی دارد. این عادت برای خلاقیت و بهره وری افراد بسیار مضر است.

تنبلی به دلایل خاصی در افراد ظاهر می شود. شاید نمی دانیم چگونه کارها را انجام دهیم و یا شاید دچار ترس شده ایم و افکار و ذهن ما نیاز به آرامش و تعادل دارد.

در هر صورت، اگر در کارها تنبلی کنید و این امر بهره وری شما را تحت تاثیر قرار دهد، و اگر مسئولیت های خود را به عهده نگیرید، تاوانی که باید پرداخت کنید عدم رسیدن به موفقیت است. بنابراین باید یاد بگیرید که چگونه بر تنبلی غلبه کنید.

در این مطلب با ۱۱ راه آسان برای غلبه بر تنبلی آشنا خواهید شد که با انجام آنها می توانید راحت تر بر این مشکل غلبه کنید.

۱- مطمئن شوید که خسته نیستید

گاهی اوقات وظایفی بیش از حد توان قبول می‌کنیم و پس از مدتی از انجام کار خسته می‌شویم یا به دلیل داشتن وظایف زیاد، نمی‌دانیم کدام را انجام دهیم و به طور کامل در انجام کارها متوقف می‌شویم و کارها را رها می کینم. بنابراین بهتر است ابتدا لیستی از کارهایی که روزانه و هفتگی انجام می دهید تهیه کنید و مطمئن شوید که می‌توانید آنها را در مدت مشخص شده انجام دهید. سپس با اولویت ‌بندی برای انجام کارها برنامه ‌ریزی کنید.

۲ – انگیزه خود را بررسی کنید.

 

اگر انگیزه انجام کارها را نداشته باشید، بسیار راحت به چیزی شبیه به تنبلی می رسید. باید هنگام کار به دنبال مواردی باشید که به شما انگیزه می دهند. اگر برای شما سخت است که به خود انگیزه دهید می توانید به طور مثال برای اتمام پروژه‌ها برای خودتان جایزه در نظر بگیرید یا پس از اتمام هر هدف کاری، زمانی را برای استراحت و تفریح هرچند کوتاه اختصاص دهید.

۳- تاثیر محیط را نادیده نگیرید

محیط اطراف شما مهم است. آیا شما در فضایی قرار دارید که در بهره وری و انگیزه دادن شما موثر است ؟ افراد همکار شما و کسانی که در اطراف شما مشغول کار هستند تاثیر زیادی در تنبلی شما دارند. اگر شما با افرادی کار کنید که همواره در حال شکایت کردن هستند، نمی‌توانید روی کار خود تمرکز کنید و کم‌کم در انجام اهداف خود تنبل می‌شوید.

۴- برای وقت خود ارزش قائل شوید

 

بیشترین وقت را صرف کار کنید. به لیست کارهای خود مراجعه کنید و اولویت بندی کنید و خود را مقید به انجام آنها بدانید، می توانید لیست کارهای خود را در دفترچه و یا نرم افزارها یادداشت کنید. در هر مرحله از کار باید بدانید در کجای فعالیت قرار دارید و برنامه‌ریزی زمانی را به گونه‌ ای انجام دهید که در پایان وقت، تمامی موارد لیست مورد نظر انجام شده باشند.

۵- در طرز فکر خود تجدید نظر کنید

بعضی از افراد هنوز مانند دوران مدرسه فکر می کنند و کار کردن را نوعی تنبیه می‌دانند و تنها از بازی و تفریح لذت می‌برند. بهتر است طرز تفکر خود را عوض کنید و به دنبال موارد مثبت و لذت‌بخش در کار باشید. به موارد مثبتی مانند بهبود جایگاه اجتماعی و افزایش درآمد و غیره که می‌توانند انگیزه‌ی شما را برای انجام کار افزایش دهند فکر کنید.

۶- ارزش کار خود را بدانید

اگر شما از ارزش کاری که انجام می دهید اطلاع داشته باشید دیگر تنبلی نمی کنید. این روش را امتحان کنید : وقتی لیست کارهای روزانه را تهیه می کنید ارزش و مزایای هر کار را در کنار آن بنویسید. هنگامی که شما بر روی مزایا و اهداف تمرکز کنید، با انگیزه و دقت بیشتری برای آن تلاش می کنید.

۷- عادت های جدیدی در خود ایجاد کنید

 

بعضی عادت‌‌ها ممکن است باعث بی‌انگیزگی و تنبلی شوند. به طور مثال برخی افراد عادت دارند وظایف سخت را در انتهای روز انجام می‌دهند که اکثرا نیز این وظایف به خوبی انجام نمی‌شوند. بهتر است تغییری در عادت‌های غیر مفید ایجاد کنید.

۸- تغییرات را اندازه بگیرید

نگه داشتن و پایبند بودن به عادت های جدید آسان نیست. یکی از روش های موثر برای ایجاد تغییرات این است که به صورت تدریجی این تغییرات را ایجاد کنید و نتایج را پیگیری کنید. اگر شما نتایج تغییرات کوچک را در کارایی خود احساس کنید، برای ایجاد تغییرات بزرگ، بیشتر ترغیب می‌شوید.

بیشتر بخوانید: جادوی انضباط شخصی

۹- اهداف خود را به اشتراک بگذارید

 

با دوستان و آشنایان خود در مورد اهداف خود صحبت کنید و به آنها بگویید که چه برنامه‌هایی در سر دارید. این کار باعث می‌شود که اطرافیان هر از چند گاهی سوالاتی در مورد اهداف شما بپرسند یا شما را برای انجام آنها تشویق کنند که این خود می‌تواند منجر به افزایش انگیزه و بهره‌وری شما شود.

۱۰- زمانی را برای استراحت اختصاص دهید

زمان‌بندی کار و استراحت باید دقیق و منظم باشد. باید زمانی را برای استراحت بین کار اختصاص دهید و البته آن را محدود کنید تا روند کاری را با مشکل مواجه نکند. می‌توانید ۴۵ دقیقه‌ی اول هر ساعت را کار کنید و ۱۵ دقیقه استراحت کنید. اگر زمان استراحت را در بین کار لحاظ نکنید، پس از مدتی انرژی خود را برای ادامه‌ی انجام وظایف از دست می‌دهید.

۱۱- به یاد داشته باشید، هیچ چیز تغییر نمی کند تا زمانی که شما تغییر نکنید

 

شما می توانید با تمام نکات و روش های غلبه بر تنبلی که در جهان وجود دارد آشنا باشید اما تا زمانی که شما تغییر نکنید و به روش ها عمل نکنید هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. بنابراین باید هرچه سریع‌تر برای تغییر عادات و رفتارها اقدام کنید. پس در اولین فرصت شروع به انجام مهم‌ترین وظیفه‌ی کاری خود کنید.

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط