۳ دلیلی که چرا همه استارتاپ ها باید از هیئت مشورتی استفاده کنند

هر کارآفرین جوانی این عبارت را دوست دارد: “من باید این مساله را با هیئت مدیره درمیان بگذارم”. این جمله بیانگر این مساله است که شما یک شرکت موفق را اداره می کنید. اما بیایید تفاوت بین “هیئت مدیره” و “هیئت مشورتی” را روشن کنیم.

هیئت مشورتی یکی از بخش های رسمی شرکت نیست. درواقع گروهی از افرادی است که شما اغلب برای مشاوره – و گاهی در نقش مربی – از آنها بهره می گیرید و حضوری رسمی در جلسات مهم کاری شرکت دارند. می توانند دستمزد آنها را بصورت نقوی یا با بخشی از سهام شرکت پرداخت کنید ولی اغلب اوقات دستمز کار آنها بخشی از حقوق و دستمزد کارمندان محسوب نمی شود.

هیأت مشاوره و هیئت مدیره هردو پاداش دریافت می کنند، اما هیئت مدیره بخشی ازنیروی کنترل کننده شرکت است. آنها حق رای دارند و نظرشان در پیشبرد اهداف و تصمیم گیری های شرکت بسیار مهم است.

حقیقت این است که همه استارتاپ ها نیاز به هیئت مدیره ندارند اما در اکثر مواقع به مربیانی که بدون اعمال‌ نفوذ در تصمیمات نهایی و نشستن بر صندلی سهامداران، آنها را برای پیشبرد اهدافشان راهنمایی کنند، احتیاج پیدا می‌کنند.

درنهایت استفاده از هیئت مشاوره (مربی کسب و کار) در همه نقاط عطف کسب و کار مثلا قبل از عرضه محصول به بازار به کارآفرینان جوان کمک خواهد کرد.

به همین دلیل زمانی که یک کارآفرین تصمیم به ایجاد هیئت مشاوران گرفت باید به این نکات توجه کند :

۱- یک مشاور خوب به شما حقیقت را می گوید.

 

بسیاری از کارآفرینان تصوری قدیمی و سنتی درباره مشاوران در ذهنشان دارند. ولی این تصویر همیشه درست نیست. چرا؟

وکیل شما، والدین شما و یا دوستان خانوادگی شما آنچه را که واقعا نیاز دارید به شما نمی گویند. آنها ممکن است مشوقان خوبی برای شما باشند، اما هدف از مشاوره این است، افرادی را کنارتان داشته باشید که صریح و روشن مسائل را بررسی کنند. آنها در صورت لزوم می گویند: ” ببینید، شما فروشنده‌ی خوبی نیستید. مهارت‌های حسابداری‌تان هم کامل نیست. بهتر است چند نفر را استخدام کنید که این وظایف را درست انجام بدهند. “

نکته بعدی که باید به آن دقت کنید این است که مشاوران نباید سهمی در شرکت داشته باشند. زیرا در این حالت آنها تمایل دارند شما را به نحوی راهنمایی کنند تا منافع شخصی خودشان را تامین کنند. به همین دلیل باید با دقت افراد را که به عنوان هیئت مشاور انتخاب کنید.

۲- دوستان و بستگان را نباید به عنوان مشاور انتخاب کنید

 

این مساله بسیار مهم است که شما افراد را براساس شایستگی آنها انتخاب کنید و نه روابط دوستی و خویشاوندی.

دوستان و بستگان به شما اهمیت می دهند اما لزوما مشاوران خوبی برای شما نیستند. افرادی که شما با آنها ارتباط عاطفی دارید، دوست ندارند ناراحتتان کنند و به همین علت نه حقایق سخت را با شما در میان می‌گذارند و نه از بلندپروازی‌ های ریسک‌ پذیر حمایت می‌کنند.

تنها زمانی که شما می توانید از دوستان و بستگان به عنوان مشاور در شرکت استفاده کنید وقتی است که مهارت‌های قابل‌ توجهی داشته باشند و ارزش بسیار زیادی به کارتان اضافه کنند.

۳- مشاوران می توانند به عنوان مربی شما کار را شروع کنند و بعد با شما شریک شوند.

 

ارزش هیئت مشاوران (مربیان کسب و کار) در تجربیات و دانشی است که شما آن را ندارید.

در بیشتر موارد، وظیفه‌ ی مشاوران مربیگری کارآفرینان است. تعدادی از افراد مسن و با تجربه ای که در یک صنعت بازنشسته می شوند، ترجیح می‌دهند دوباره بخشی از یک مجموعه‌ی کاری جدید باشند. این افراد نیز می توانند به عنوان مربی در کنار شما حضور داشته باشند. با این‌ حال بهترین مشاوران، برای ارائه‌ ی خدماتشان به انگیزه نیاز دارند. این بدان معنی است که شما باید با پیشنهاد یکی از موارد زیر، تلاش کنید آن‌ ها را به استارتاپتان جذب کنید:

– سهم کوچکی از کسب و کارتان

– پرداخت هزینه‌ ای ثابت جهت حضور در جلسات یا حق‌الزحمه‌ ی ساعتی

نکته مهم این است که هرکدام از اعضای هیئت مشاوران باید باید مهارت‌ها و تجربیات خاصی داشته باشند و بتوانند ارزشی متفاوت برای کسب و کار شما ایجاد کنند. فکر کنید پای میز شام نشسته اید. قطعا دوست ندارید که ۵ نفر، یک نوع غذا را به شما تعارف کنند.

بنابراین، اگر شما یک کارآفرین جوان هستید، پیشنهاد می کنم از یک مربی کمک بگیرید، و در عوض یکی از کرسی های آینده هیئت مدیره را به او پیشنهاد دهید. به این ترتیب، مطمئن خواهید بود که او با انگیزه و اشتیاقی زیاد شما را راهنمایی خواهد کرد.

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط