۴ درس مهمی که هر استارتاپ می تواند از محصولات شکست خورده بگیرد

هر محصول برنده نیست و هر شکست می تواند فرصتی باور نکردنی برای رشد فراهم کند.

هیچ کس شکست خوردن را دوست ندارد، اما به عنوان بنیان گذار یک استارتاپ باید این واقعیت را بپذیرید که تمام محصولات بعد از ورود به بازار موفق نخواهند بود.

مهم نیست چقدر زمان، پول و فکر تیم ما برای تولید و توسعه محصولات جدید به کار گرفته شده است، گاهی اوقات نتیجه‌ کارها طبق پیش‌ بینی جلو نخواهد رفت و این کاملا طبیعی است. برخی از محصولات با مشتری ارتباط برقرار می کنند در حالی که بعضی دیگر برخلاف انتظارعملکرد خوبی ندارند. خوشبختانه شکست یک فرصت باور نکردنی برای یادگیری و رشد فراهم می کند.

راهکارهایی که شما و تیمتان در مواجه با یک شکست محصول در نظر می گیرید بسیار مهم است زیرا این بخشی از نقشه را شما برای توسعه محصول جدید است. تجزیه و تحلیل دلایل شکست دید بهتری نسبت به تغییرات لازم و چگونگی پیشرفت می‌ دهد و مسیر حرکت را مشخص می‌کند.

در ادامه چهار راهکار که می توانید توسط آن شانس خود را برای ایجاد یک محصول مناسب افزایش دهید بیان می شود :

۱- هر محصول باید یک داستان داشته باشد.

شما می توانید بهترین محصول را تولید کنید اما اگر مشتریان شما در مورد آن چیزی ندانند و آن را درک نکنند در فروش شکست خواهید خورد. کلید رسیدن به فروش بالا انتخاب بهترین روش بازاریابی است. در تبلیغات خود بگویید محصول را چرا و چگونه تولید کرده‌اید، چرا این محصول از سایر رقبا متمایز است و چه ویژگی‌ هایی باعث برجسته شدن آن شده است. البته گاهی اوقات انجام دادن این کار آسان نیست. به‌عنوان مثال تصور کنید ویژگی خاص یک محصول به دلیل همرنگ بودن با سایر بخش‌ های محصول در عکس‌ های و ویدئوها به خوبی نشان داده نمی‌شود و درنتیجه مشتری هرگز از وجود آن مطلع نخواهد شد.

اگر مشتری نتواند ویژگی های یک محصول را ببیند نمی تواند آن را درک کند، واگر نتواند آن را درک کند آن محصول را خریداری نمی کند. اما زمانی که داستان محصول خود را برای مشتری توضیح می‌دهید، آن‌ ها درک بهتری از نحوه‌ ی رفع نیازهای خود توسط آن خواهند داشت.

۲- داشتن تصور اشتباه از محصول اصلی یک برند

بسیاری از مردم فکر می کنند یکی از بدترین کابوس ها در کسب و کار این است که موجودی انبار خالی شود و مشتری از خرید محصول ناامید شود. اما در واقع تمام شدن یک محصول د رمدت زمان کوتاه نشان دهنده ارزش و تقاضای بالای آن برای خرید است و این به نفع برند است. این مساله اطمینانی است بر اینکه در صورت شارژ مجدد محصول دوباره به فروش می رسد.

گاهی اوقات یک کارآفرین تصویر می کند که محصولی که به بازار عرضه کرده یک محصول جانبی است اما وقتی استقبال بالای خریداران از این محصول را می بیند، متوجه می شود که این محصول جانبی در واقع محصول اصلی برند است و باید تمرکز بیشتری روی توسعه و پیشرفت آن داشته باشند. پیش بینی اینکه کدام محصول مورد استقبال بیشتری قرار خواهد گرفت آسان نیست و باید شکست را در این مسیر پذیرفت.

۳- هر محصول برنده نیست

هنگامی که شما محصول جدیدی را با برنامه ریزی های دقیق به بازار عرضه می کنید نمی توانید اتفقات پیش رو را پیش بینی کنید. اگر کسب و کار خود را به تازگی راه اندازی کرده اید بهتر است ابتدا چند محصول را به بازار عرضه کنید و نحوه استقبال و رفتار مشتری را مورد تجزیه و بررسی قرار دهید و در نهایت نقاط قدرت و ضعف محصول را پیدا کنید. سپس محصولاتی را که عملکرد خوبی نداشته اند را حذف کرده و روی توسعه بیشتر محصولات موفق تمرکز کنید.

۴- تکرار کنید تا پیشرفت حاصل شود

تمام محصولاتی که در بازار شکست می خورند دلیلی برای شکستشان وجود دارد و این دلیل می‌تواند منجر به موفقیت محصول جدید یا نسخه‌ ی جدید همان محصول شود. ویژگی‌ های مورد علاقه‌ ی مشتری را پیدا کرده و در محصولات جدید به کار ببرید. همیشه فرصت برای نوآوری و امتحان کردن محصولات جدید وجود دارد اما قدرت علاقه‌ مندی‌ های مشتری را نادیده نگیرید. برندهایی برنده هستند که بتوانند تعادل خوبی میان نوآوری و به کارگیری ویژگی‌ های قدیمی برقرار کنند.

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط