۵ نکته در شروع یک کسب و کار که اگر ندانید شکست می خورید

مهارت حل مسئله کلید موفقیت کسب و کار و ارتباطات تجاری است.

کارآفرینی هنر یافتن راه حل های سودآور برای مشکلات است. کسب و کارهای کوچک به واسطه سرعت در اجرا و همچنین سرمایه لازم کم برای بسیاری از کارآفرینان جوان جذاب هستند. در این مطلب به چند نکته کلیدی برای راه اندازی کسب و کار اشاره خواهم کرد.

یک نیاز پیدا کنید و آن را برطرف کنید

بزرگترین اشتباه کارآفرینان این است که از ابتدا به دنبال یک محصول می گردند و سپس دنبال بازار می گردند. اما یک کارآفرین موفق ابتدا دنبال نیاز می گردد. بهترین کار پیدا کردن یک بازار است و در آن بازار باید دنبال نیازها بگردید. می توانید وارد فروم ها و سایت های اینترنتی شوید و نیاز ها و مشکلات مردم را پیدا کنید. نیازهایی که پاسخ مستقیم و صحیحی ندارند برای شما باید جذاب تر باشند. کلمات کلیدی را جستجو کنید و هر کدام که جستجوی زیادی داشت اما شرکت های قوی در آن فعال نبوند را جدا کنید.

طرح کسب و کار بنویسید

 

حال که ایده و طرح کاری خود را به دست آوردید وقت آن است که پیش از راه اندازی کسب و کار خود یک طرح کسب و کار (Business Plan) بنویسید. هدف کسب و کار شما چیست؟ به چه کسی می فروشید؟ اهداف مالی شما چیست؟ چگونه هزینه های خود را تامین میکنید؟

یک طرح کسب و کار به شما کمک میکند بدانید کمپانی شما کجا می رود؟ چگونه بر مشکات غلبه خواهد کرد؟ علاوه بر این در یک طرح کسب و کار شما این موارد را باید داشته باشید:

  • کسب و کار شما چیست و چگونه به اهداف خود می رسید؟
  • مدیریت و سازمان دهی سازمان شما
  • هزینه ها، درآمدها و جریانات مالی به چه ترتیب هستند.
  • استراتژی های بازاریابی شما و آنچه برای کسب بازار هدف انجام خواهید داد

منابع مالی خود را تامین کنید

شروع هر کسب و کاری نیاز به تامین مالی دارد. پس باید شما تعیین کنید که چگونه هزینه سرمایه اولیه و باقی هزینه های جاری را تامین خواهد کرد. خودتان سرمایه کافی را دارید یا باید از بیرون تامین مالی شوید؟ در حالی که برخی کارآفرینان از سرمایه خود استفاده می کنند بسته به نوع کارتان به احتمال زیاد شما نیازمند تامین مالی خارجی باشید. برای تامین مالی راه های زیادی هست؛ وام بانکی یکی از این راه ها است. اگر نتوانید وام بانکی بگیرید یا از پس اقساط آن برنیایید پس بهتر است به سراغ یک سرمایه گذار ریسک پذیر بروید. برای سرمایه گذار ریسک پذیر دو بخش بالای شما بسیار اهمیت دارد؛ این که ایده شما چیست و چطور اجرا می شود و این که طرح کسب و کار شما تا چه حد موثق و قوی است. پس پیش از رسیدن به گام سوم از خوب بودن دو گام قبلی مطمئن شوید.

می توانید ایده خود را با یک شرکت تامین سرمایه در میان بگذارید تا آنها سرمایه شما را تامین کنند اما این مورد هم مثل مورد قبلی به طرح کسب و کار قوی نیاز دارد.

تیم خود را پیدا کنید

 

اگر قصد ندارید تنها برای خود کار کنید باید یک تیم خیلی عالی برای خود استخدام کنید؛ جو زاوادزکی، بنیان گذار و مدیرعامل MediaMath می گوید : کارآفرینان باید به همان میزان که به محصول توجه می کنند به “افراد” نیز توجه کنند.”

“کارآفرینان کم تجربه عموما روی محصول و بازار تمرکز زیادی می کنند” زاوادزکی در ادامه اضافه می کند:”خیلی مهم است، محصول شما توسط این افراد ساخته می شود؛ شناختن تیم اصلی تان، شناختن کمبود هایی که دارید و پر کردن آن از اهمیت زیادی برخوردار است. تعیین این که تیم شما چگونه کار می کند، تعیین قوانین و مسئولیت ها، تقسیم کار و گرفتن بازخورد نیز اهمیت زیادی دارد.”

برندسازی و تبلیغات انجام دهید

یک استارتاپ عالی اگر دیده نشود و مردم آن را نشناسند، هیچ شانسی برای موفقیت نخواهد داشت. گرچه توصیه های مشتریان مفید است و واقعا می تواند برای شما در جذب مشتری جدید تاثیرگذار باشد؛ شما باید تلاش کنید تا برند خود را به همه بشناسانید و نمی توانید به حلقه اطرافیان خود بسنده کنید. قبل از اینکه بخواهید محصول خود را عرضه کنید باید برندسازی را انجام دهید و تصویر برند خود و هویت آن را به صورت دقیق و مشخص پیاده کنید.

یک لوگوی ساده و به یادماندنی طراحی کنید تا از آن در همه صفحات خود استفاده کنید و باعث شود نام شما در ذهن مشتری ثبت شود.

همواره به یاد داشته باشید که :

راه اندازی کسب و کار و ارائه محصول گام اول است؛ باید مدام به بازارها و محصولات جدید نظر بیندازید، کسب و کار خود را توسعه دهید وگرنه با ثابت ماندن به زودی غرق خواهید شد.

در پایان اگر دوست داری بصورت تخصصی، در گام های بالا در کنارت باشم ،از قسمت تماس با ما استفاده کن تا با اجرای یک به یک موارد فوق ، پیشرفت در کسب و کارت باعث شگفتی شما بشه.

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط