۵ سوال مهمی که هر روز برای کارآفرینان مطرح می شود

کارآفرینان روزانه تعداد بسیار زیادی تصمیم گیری های مهم انجام می دهند. آنها با انتخاب اینکه چه فرصت هایی برای حرکت و حل مشکلات پیش رو دارند، روز خود را شروع می کنند.

در واقع هر کارآفرین با تنظیم چارچوب سوالاتی که روزانه از خود می پرسد می تواند خود را ارزیابی کند. آنها با انجام این پرسش ها از خود، می توانند از جایگاه کنونی خود آگاه شوند و در نتیجه تصمیم بهتری برای دریافت خروجی مطلوب داشته باشند.

در اینجا پنج پرسش مهمی را مطرح می کنیم که همه کارآفرینان باید روزانه از خودشان بپرسند تا از حرکت پیوسته‌ به سمت به اهداف و اتخاذ بهترین تصمیم‌ ها برای کسب‌ و کار مطمئن شوند. سعی کنید صادقانه و با ذهنی آزاد این سؤال‌ ها را از خود بپرسید و ببینید پاسخ شما را به کجا می‌برد.

۱- چرا این کار را می کنید ؟

این سوال کوچک به صورتی قدرتمند شما را مجبور به بررسی خواسته ها و انگیزه هایتان می کند، و پاسخ این سوال به شما کمک می کند تا چگونگی تغییر این انگیزه ها را در طول زمان ببینید. این کار شما را مجبور می کند از یک زاویه‌ ی دیگر به همه‌ چیز نگاه کنید. هر روز این سوال را از خود بپرسید چرا که باعث تأکید بر خواسته‌ها و رسیدن به ذهنیتی برای دلیل انجام کار‌ها می‌شود. اگر شما نمی‌دانید چرا کاری را انجام می‌دهید، دچار مشکل خواهید شد !

پرسیدن این سؤال ذهن شما را برای طرح سؤال‌ هایی از این قبیل آماده می‌ کند: دلیل راه اندازی کسب و کارتان چیست؟ چرا برای انجام این کار شور و اشتیاق دارید؟ و آیا شما فرد مناسبی برای راه‌اندازی این کسب‌ و کار هستید؟ این پاسخ ها ممکن است در طول زمان تغییر کند. در ابتدا ممکن است رسیدن به انگیزه‌ ی کسب‌ و کار برای شما مشکل باشد. شاید علایق رقابتی منجر به افزایش انگیزه‌ی شما شده باشد؛ اما وقتی به این سؤال فکر کنید و به‌ صورت عمقی آن را بررسی کنید، شاید فقط یک جواب ساده برای آن پیدا کنید. فقط مطمئن شوید که شما با خودتان صادق هستید.

روز خودتان را با پرسیدن این سوال شروع کنید و ببینید پاسخ به این سؤال شما را کجا می‌ برد. با چند دقیقه فکر کردن به این سؤال می‌ توانید شغل خود را در مسیر دلخواه قرار دهید.

۲- هدف شرکت شما چیست ؟

 

 

ببینید آیا می توانید در یک جمله به این سوال پاسخ دهید ؟ پاسخ به این سوال می تواند شروع خوبی برای بیان ماموریت شما باشد : اهداف رسمی، اهداف و ارزش های شرکت یا سازمان شما چیست؟ پاسخ شما به این سوال باید روشن و دقیق باشد و شما را به قلب کسب و کارتان ببرد.

هدف شرکت شما پایه ای است که همه چیز بر مبنای آن ساخته شده است. این اهداف باید انعطاف پذیری کافی و امکان تغییرپذیری داشته باشند، همچنین به اندازه کافی معنی دار و معقول و مناسب باشند. در نهایت، این سوال باید به شما کمک کند تا متوجه شوید که عملکرد کسب و کارتان چگونه است.

۳- در حال حاضر جایگاه کسب و کار شما کجاست؟

هدف این سؤال این است که هر دو ارزشیابی تحلیلی و احساسی کسب و کار خود را انجام دهید. این یک فرصت برای شما است که به جایگاه کنونی کسب و کار خود فکر کنید. آیا شرکت در مسیری درست است؟ کجای کار اشتباه است؟ کدام کارها درست پیش می‌ روند و چگونه می‌ توان آن‌ ها را تقویت کرد؟

همچنین مهم است که شما احساسات و ذهنیت خود را درباره کسب و کارتان بشناسید. حس درونی شما نسبت به این کار چیست؟ نسبت به کسب‌ و کار خود مضطرب هستید یا هیجان‌ زده؟ در اینصورت است که فرصت بهتری برای درک وضعیت ذهنی خود و تاثیر آن بر تصمیم گیری هایتان خواهید داشت.

۴- از کسب و کارتان چه درس هایی می گیرید ؟

هر کارآفرین برای دستیابی به موفقیت با یک نبرد سخت مواجه است. هر روز باید نکات جدیدی یاد بگیرد و رشد داشته باشد و بهترین راه برای انجام این کار، درس هایی است که می توانید هر روز از محیط کار خود بگیرید.

از خود بپرسید که آیا از اشتباهات خود درس گرفته اید؟ شکست بخشی از راه هر کارآفرین به سمت هدف است. سوال این است که آیا اشتباهات شما، به شما کمک می کند یاد بگیرید و رشد کنید؟ اگر جواب شما منفی است، شما در مسیر اشتباهی قدم برمی دارید. آیا می ‌دانید چه موقع باید از فرصت استفاده کرده و چه موقع آن را رها کنید؟ هر کارآفرین باید برای رسیدن به پاسخ این سؤال و درس گرفتن از آن تلاش کند چرا که درس ساده ای نیست.

 

۵- قدم بعدی چیست؟

این سوال را هر روز باید از خود بپرسید. شما به عنوان یک کارآفرین همواره باید بتوانید قدم های بعدی خود را پیش بینی کنید. باید اتفاقات آینده را پیش‌بینی کرده و خود را برای مواجهه با آن‌ها آماده کنید. برای رشد کسب‌ و کارتان در آینده به چه استراتژی‌ هایی نیاز دارید؟ چه مزایا و گرایش‌ هایی ممکن است بر کسب‌ و کار شما تأثیر بگذارند؟ فناوری جدید چگونه می‌ تواند بر روش مدیریت شما تأثیر بگذارد؟

بنابراین هنگامی که از خودتان می پرسید ” قدم بعدی چیست؟ ” سعی کنید صادقانه و با ذهنی باز به دنبال جواب آن باشید. از ایده های جدید و راه حل های خلاقانه استقبال کنید.

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط