۶ روش موثر برای از بین بردن ترس از سخنرانی

ترس از صحبت کردن در جمع حسی کاملا طبیعی است و همه‌ ی ما این حالت را بارها تجربه کرده‌ ایم. حتی بزرگ ‌ترین سخنرانان دنیا، در اولین سخنرانی‌ های خود اضطراب داشته‌ اند.

ترس از صحبت کردن در مقابل دیگران هم مانند دیگر ترس‌ها شما را محدود می‌کند و لذت به اشتراک‌ گذاری عقاید و افکارتان با دیگران و تبادل نظر با آنها را از شما می‌ گیرد. اگر نتوانید ترس و اضطراب خود را کنترل کنید، آن‌ طور که شایسته شماست نخواهید توانست توانایی‌ های خود را به دیگران بشناسانید و از فرصت های پیش ‌روی خود بهره ببرید. ترس از صحبت کردن در مقابل دیگران، مجبورتان می‌کند سکوت کرده و نتوانید از حق خود دفاع کنید. اگر این ترس بیش از اندازه و غیر قابل کنترل شود، به روابط شما با دیگران لطمه زده و زندگی تان را مختل خواهد کرد.

اکثر افراد هنگامی که قرار است کار مهمی را در جمع و مقابل دید دیگران انجام دهند ممکن است مضطرب شوند. ورزشکاران قبل از بازی‌ های بزرگ و مسابقات حساس، هنر پیشه ‌ها قبل از شروع نمایش. حتی افراد مهم سیاسی هنگام سخنرانی‌ های بزرگ کمی عصبی می ‌شوند و ممکن است دچار استرس شوند و این یک حالت طبیعی است.

در ادامه شما را با ۶ روش برای جلوگیری از ایجاد ترس در هنگام سخنرانی آشنا خواهیم کرد.

۱- با مخاطبان خود آشنا شوید

 

یکی از بهترین روش های کم کردن ترس و استرس قبل از سخنرانی شناختن مخاطبان است. بنابراین قبل از شروع سخنرانی سعی کنید حداقل با افرادی که در ردیف جلویی نشسته اند آشنا شوید و با آنها دست بدهید. انجام این کار به شما آرامش و اطمینان می دهد و کمی از ترستان را از بین می برد. دلیل کم شدن استرس این است که صحبت کردن برای افراد آشنا بسیار راحت‌ تر از حرف زدن برای عده‌ ای غریبه است.

۲- روی سخنرانی خود تمرکز کنید

برای کاهش استرس خود بهتر است روی متن سخنرانی تمرکز کنید. اگر شما قصد دارید با سخنرانی خود مشکل عده ای از مردم را حل کنید دیگر نیازی به استرس و نگرانی نیست و تنها با نوشتن یک متن مناسب و تمرکز روی متن سخنرانی به خود آرامش دهید. استیو جابز یک نمونه عالی در این مورد است. او همواره یک لباس گرم و یقه دار می پوشید و بنابراین به انتخاب لباس فکر نمی کرد و تمرکز خود را فقط روی موضوع سخنرانی خود می گذاشت. شاید فکر کنید لباس‌ های او همیشه تکراری بودند اما این موضوع اصلا مهم نیست. مهم این است که او می‌ خواست یک سخنرانی تأثیرگذار برای مخاطبان خود داشته باشد.

۳- محیط سخنرانی را برای خود شبیه سازی کنید

 

تمام کارهای خود را به شب قبل از سخنرانی موکول نکنید و نوشتن متن سخنرانی و آماده کرده پاورپوینت را زودتر انجام دهید تا زمان کافی برای تمرین داشته باشید. جلوی آینه بایستید و محیط سخنرانی را کاملا در ذهن خود شبیه‌ سازی کنید. با انجام این کار قرار گرفتن در محیط واقعی سخنرانی چیز جدید و نگران کننده‌ ای برایتان نخواهد داشت.

۴- محل سخنرانی خود را ببینید

یکی دیگر از کارهایی که استرس شما را کاهش می‌دهد سر زدن به محیط سخنرانی است. قبل از سخنرانی خود به آن محل بروید و با محیط آشنا شوید تا هنگام سخنرانی واقعی استرس نداشته باشید.

۵- ورزش کنید

قبل از صحبت‌ کردن برای دیگران باید هم از نظر ذهنی و هم از نظر جسمی آرامش داشته باشید. برای این‌ کار می‌توانید از روش‌های کاهش استرس مانند ورزش کردن، داشتن خواب مناسب، تغذیه سالم، مراقبه، یوگا و مانند آنها استفاده کنید. تمرینات ورزشی علاوه ‌بر اینکه برای آرامش ذهن مفید هستند، اعتماد به نفس را نیز افزایش می‌ دهند و تقریبا احساس اضطراب را از بین می ‌برند.

۶- با ترس هایتان روبرو شوید

روبرو شدن با ترس هایتان می تواند وحشتناک باشد ولی در نهایت به شما کمک می کند. به عنوان مثال، پیش از رفتن روی صحنه سخنرانی، به این فکر کنید که چطور می خواهید صحبت های خود را شروع کنید و چگونه در اولین ملاقات با حضار، خود را کنترل می کنید؟ یا حتی اگر مخاطبین خود را از قبل می شناسید، می توانید از بدترین آنها بنویسید و بدین ترتیب بخشی از نگرانی های فکری خود را تخلیه کنید.

آرمان بی پایان / عنایت الله خرم دبیری

مطالب مرتبط